Załącznik nr 1
DO STATUTU
GIMNAZJUM NR 11 W KOSZALINIE
I. PODSTAWY
PRAWNE
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dziennik Ustaw nr 83,
poz. 562), w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach
publicznych oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca
2007 r. (Dziennik Ustaw nr 130, poz. 906) zmieniające rozporządzenie w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
1. Ocenianie
wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania, standardów oraz
formułowaniu oceny.
Ocenianie to proces, któremu uczniowie podlegają
nieustannie, nie może się on zatem ograniczać do gromadzenia ocen oraz do
prowadzenia zestawień statystycznych.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju,
c) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
d) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a)
formułowanie
przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i
rodziców (prawnych opiekunów),
b)
bieżące
ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych w
niniejszym dokumencie,
c)
przeprowadzenie
egzaminów klasyfikacyjnych,
d)
ustalanie
ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru).
4. Ocenianie pełni funkcję:
a)
diagnostyczną
(monitorowanie postępów ucznia i określenie jego indywidualnych potrzeb),
b)
klasyfikacyjną
(różnicuje i uporządkowuje uczniów zgodnie z pewną skalą, za pomocą umownego
symbolu).
5. Przedmiotem oceny jest:
a)
zakres
opanowanych wiadomości,
b)
rozumienie
materiału naukowego,
c)
umiejętność
w stosowaniu wiedzy,
d)
kultura
przekazywania wiadomości.
6. Oceny dzielą się na:
a)
bieżące
(cząstkowe),
b)
klasyfikacyjne
śródroczne,
c)
klasyfikacyjne
roczne,
d)
końcowe.
7.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców
(prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego
przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych uczniów i kryteriach ocen:
a)
uczniowie
są informowani na pierwszej lekcji organizacyjnej przez nauczyciela przedmiotu,
b)
rodzice
(prawni opiekunowie) informowani są przez wychowawcę na pierwszym zebraniu,
c)
rodzice
(prawni opiekunowie) mogą uzyskać informację bezpośrednio u nauczyciela
przedmiotu,
d)
oceny
są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
Przedmiotowy system oceniania (PSO) – w załączniku
nr 1a.
8. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania :
a)
uczniowie
informowani są na pierwszej godzinie do dyspozycji wychowawcy,
b)
rodzice
(prawni opiekunowie) informowani są na pierwszym zebraniu.
9. Nauczyciele na początku
roku szkolnego przedstawiają harmonogram konsultacji przedmiotowych, których
celem jest rozwijanie dodatkowych zainteresowań uczniów oraz ewentualne
uzupełnienie wiadomości i poprawa wyników nauczania. Konsultacje z
poszczególnych przedmiotów odbywają się raz w miesiącu.
III. ZASADY OPRACOWANIA
WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
I KRYTERIA OCENIANIA
1. Wymagania edukacyjne są to zamierzone osiągnięcia
i kompetencje uczniów na poszczególnych etapach kształcenia w zakresie
wiadomości, umiejętności i postaw uczniów. Określają, co uczeń powinien
wiedzieć, rozumieć i umieć po zakończeniu procesu nauczania.
2.
Wymagania edukacyjne opracowują nauczyciele na bazie obowiązujących podstaw
programowych, standardów wymagań i realizowanych programów nauczania dla
poszczególnych zajęć edukacyjnych i dla danego etapu kształcenia.
3.
W szkole przyjmuje się następujący sposób klasyfikacji treści nauczania na poszczególne poziomy wymagań:
A.
Poziom |
Kategoria |
Stopień wymagań |
Ocena |
Wiadomości |
Zapamiętanie
wiadomości |
Wymagania konieczne
(K) |
Dopuszczająca |
Zrozumienie wiadomości |
Wymagania podstawowe
(P) |
Dostateczna |
|
Umiejętności |
Stosowanie wiadomości
w sytuacjach typowych |
Wymagania
rozszerzające (R) |
Dobra |
Stosowanie wiadomości
w sytuacjach problemowych |
Wymagania dopełniające
(D) |
Bardzo dobra |
B. Treści wykraczające poza wymagania
programowe (W) stanowią odrębną
kategorię, przyznawane jest za nie ocena celująca. Otrzymuje ją uczeń, który
posiada umiejętności i wiedzę znacznie wykraczającą poza wymagany programem zakres
materiału i systematycznie ją wzbogaca oraz spełnia większość następujących
warunków:
a.
systematycznie
przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, artystycznych, sportowych ,
uczestniczy w nich i odnosi sukcesy ,
b.
potrafi
samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,
c.
wychodzi
z samodzielnymi propozycjami rozwiązywania konkretnych problemów,
d.
umie
powiązać wiedzę z różnych przedmiotów i zastosować ją w praktyce.
4.
Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć
wymagania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w
uczeniu się lub deficyty rozwojowe
uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu
nauczania i standardów wymagań.
5. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego,
techniki, muzyki i plastyki (sztuki) nauczyciel jest zobowiązany w
szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z
obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, uwzględniając w pierwszej kolejności
wkład pracy, postęp w zdobywanych umiejętnościach oraz zaangażowanie i
aktywność ucznia.
IV. SPOSOBY SPRAWDZANIA
OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIÓW
1.
Formy i metody:
a)
dyktando
diagnozujące poziom umiejętności z zakresu ortografii dla klas pierwszych,
b)
egzamin
próbny poziomu wiedzy i umiejętności uczniów klas drugich gimnazjum,
c)
egzamin
próbny dla uczniów klas trzecich gimnazjum – szkolny i we współpracy z OKE w
Poznaniu,
d)
system
sprawdzianów przedmiotowych w klasach I-III z przedmiotów egzaminacyjnych – (języka
obcego, języka polskiego, matematyki, historii z elementami wos-u, geografii,
biologii, fizyki, chemii jako sprawdzenie poziomu wiedzy i umiejętności
uzyskanych w klasie pierwszej i drugiej gimnazjum),
·
wyniki
egzaminów próbnych wewnątrzszkolnych w
klasach II - III oraz sprawdzianów w klasach I - III są informacją dla ucznia,
nauczyciela i rodziców o stanie wiedzy ucznia; oceniane są poprzez przeliczenie
ilości uzyskanych punktów z poszczególnych przedmiotów na oceny,
e)
odpowiedz
ustna,
f)
dyskusja,
g)
zadania
domowe,
h)
wypracowanie,
i)
dyktando,
j)
recytacja,
k)
sprawdzian
(praca klasowa) – obejmuje większą partię materiału (dział, moduł) trwa dłużej
niż 15 min., może mieć różne formy, np. testu; musi być zapowiadany
·
poniżej
prezentowany preferowany sposób oceniania prac kontrolnych, których poprawność
odpowiedzi jest punktowana:
Ocena |
% uzyskanych punktów |
Celująca |
pow. 100 (za dodatkowe zadania) |
Bardzo dobra |
91-100 |
Dobra |
75-90 |
Dostateczna |
51-74 |
Dopuszczająca |
40-50 |
Niedostateczna |
0-39 |
(opracowany według
przewodnika nauczyciela)
l)
kartkówka
– obejmuje maksymalnie materiał z trzech ostatnich lekcji, trwa nie dłużej niż
15 minut, nie musi być zapowiadana,
m)
referat,
n)
praca
w grupach,
o)
praca
samodzielna,
p)
praca
pozalekcyjna, np.: konkursy, olimpiady, koła zainteresowań,
q)
testowanie
sprawności fizycznej,
r)
ćwiczenia
praktyczne,
s)
ćwiczenia
laboratoryjne,
t)
pokaz,
u)
prezentacje
indywidualne i grupowe,
v)
prace
projektowe,
w)
opracowanie
i wykonanie pomocy dydaktycznej,
x)
wytwory
pracy własnej ucznia,
y)
obserwacja
ucznia,
z)
rozmowa
z uczniem,
aa) sprawdzian wykonania
pracy domowej,
bb) aktywność na zajęciach
oraz kultura prezentowania wiedzy i umiejętności.
2. Ogólnoszkolne zasady przeprowadzania
sprawdzianów:
a) klasa może mieć w ciągu tygodnia maksymalnie
dwie pisemne prace kontrolne (jedną w ciągu dnia),
b) informację
o planowanej pisemnej
pracy kontrolnej nauczyciel podaje uczniom z przynajmniej
tygodniowym wyprzedzeniem i wpisuje ją ołówkiem do dziennika lekcyjnego,
c) przed
sprawdzianem nauczyciel zapoznaje
uczniów z zakresem
materiału, formą
sprawdzianu oraz ogólnymi
kryteriami oceniania. Każdy
sprawdzian powinien być
poprzedzony lekcją powtórzeniową,
d) w przypadku
otrzymania ze sprawdzianu
pisemnego oceny niedostatecznej lub dopuszczającej uczeń ma
prawo jeden raz pisać pracę poprawkową, jej termin wyznacza nauczyciel przedmiotu w ciągu dwóch
tygodni,
e) nauczyciel ma obowiązek sprawdzić pracę klasową i o jej wynikach poinformować
uczniów a także przeprowadzić poprawę pracy klasowej w ciągu 14 dni,
f) uczeń
musi napisać wszystkie
prace klasowe, w
przypadku usprawiedliwionej nieobecności, np. z
powodu choroby trwającej minimum
tydzień, nauczyciel wyznaczy dodatkowy termin sprawdzianu.
V. SPOSOBY I ZASADY
INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
O POSTĘPACH I
OSIĄGNIĄCIACH. KLASYFIKOWANIE
1.
Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są przechowywane przez
nauczyciela do końca roku szkolnego, uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie)
mogą otrzymać je do wglądu na zasadach ujętych w rozporządzeniu ministra (do
wglądu na miejscu w obecności nauczyciela).
2.
Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel wystawiający
ocenę powinien ją uzasadnić.
3. Rodzice są informowani o postępach i
osiągnięciach uczniów na spotkaniach podczas dni otwartych i na wywiadówkach
odbywających się wg harmonogramu spotkań.
4.
Rok szkolny składa się z dwóch semestrów. Klasyfikowanie śródroczne
przeprowadza się w ostatnim tygodniu I semestru.
5a. Na tydzień przed rocznym klasyfikacyjnym
posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani
poinformować ucznia (a za jego pośrednictwem jego rodziców – prawnych
opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych. Fakt ten
odnotowują nauczyciele w dzienniku w rubryce „temat lekcji”, a oceny wpisują w
dzienniku lekcyjnym w rubryce „ocen przedmiotowych”, natomiast uczniowie
przewidywane oceny odnotowują w dzienniczku ucznia.
5b. O przewidywanych ocenach niedostatecznych
wychowawcy informują rodziców w formie pisemnej na miesiąc przed zakończeniem
roku szkolnego. Wychowawca wpisuje informację do dzienniczka ucznia oraz
odnotowuje ją w dzienniku lekcyjnym. W szczególnych przypadkach wspomnianą w
pkt. 5b informację szkoła przekazuje rodzicom ucznia listownie.
6. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna
roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu
poprawkowego.
7. Oceny klasyfikacyjne wystawiają
nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
8. Uczeń otrzymuję promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej:
a) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w tej samej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. W przypadku, gdy uczeń zrealizował cały program naprawczy, a jego zachowanie jest zgodne z kryteriami regulaminu oceniania zachowania, uczeń otrzymuje ocenę co najmniej poprawną. Jeżeli uczeń zrealizował powyżej 50% programu naprawczego podwyższa się ocenę do nieodpowiedniej, zgodnie z kryteriami oceniania. Jeśli uczeń nie zrealizował głównych zadań programu naprawczego, otrzymuje ocenę naganną i powtarza klasę.
b) Uczeń,
któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej,
a uczeń klasy trzeciej (absolwenckiej) nie kończy szkoły.
.
9. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji
rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocenę co najmniej 4,75
oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej z wyróżnieniem. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe
zajęcia edukacyjne ujęte w szkolnym planie nauczania lub religię albo etykę, do
średniej ocen wlicza się także oceny z tych zajęć.
10.a. Uczeń może otrzymać ocenę celującą, jeżeli aktywnie przygotowuje się do konkursu przedmiotowego, artystycznego lub sportowego pod kierunkiem nauczyciela. Aktywnie przygotowujący się do konkursu uczeń otrzymuje ocenę wzorowa z zachowania, jeśli nie naruszył prawa szkolnego. Uczeń, który nie bierze udziału w przygotowaniach do konkursu nie może mieć oceny celującej z danego przedmiotu.
10.b. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu
wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę
klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata przedmiotowego o zasięgu
wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po
ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych,
otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
11. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji
rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada
Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych
zajęć edukacyjnych. Za wyjątkowe przypadki należy rozumieć np.:
-
długotrwałą
chorobę ucznia,
-
zdarzenie
losowe w rodzinie ucznia,
-
widoczną
poprawę wyników nauczania ucznia,
-
trudną
sytuację rodzinną ucznia,
-
brak
możliwości wsparcia ze strony rodziny
a)
egzamin
poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem
egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki
oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań
praktycznych
b)
termin
egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii
letnich
c)
egzamin
poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w składzie:
-
dyrektor
szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze, jako
przewodniczący komisji
-
nauczyciele
zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej
klasy
d)
przewodniczący
komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę
zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia.
e)
w
czasie egzaminu mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice (prawni
opiekunowie ucznia)
f)
z
przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w
szczególności:
-
imiona
i nazwiska nauczycieli
-
termin
egzaminu klasyfikacyjnego
-
zadania
(ćwiczenia) egzaminacyjne
-
wyniki
egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik
do arkusza ocen ucznia.
12. W
przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
„nieklasyfikowany”.
VI.
WARUNKI I SPOSÓB UZYSKIWANIA WYŻSZYCH NIŻ PRZEWIDYWANE ROCZNYCH OCEN
KLASYFIKACYJNYCH PRZEDMIOTOWYCH
1.
Uczeń
ma prawo do poprawienia na bieżąco uzyskanych ocen cząstkowych w trybie
ustalonym przez nauczyciela przedmiotu i w terminie do dwóch tygodni po sprawdzianie
i nie później niż tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady
pedagogicznej.
2.
Uczeń
może ubiegać się o podwyższenie oceny rocznej z przedmiotu o jeden stopień na
pisemny wniosek rodziców złożony u dyrektora szkoły nie później niż na trzy dni
przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, gdy :
3.
W tym
przypadku dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian
wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem
przedmiotów oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych
nie niższą niż przewidywana zgodnie z opracowanymi kryteriami ocen.
4.
Termin
sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3. uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami
(prawnymi opiekunami) i przeprowadza nie później niż w dniu klasyfikacyjnego
posiedzenia rady pedagogicznej.
5.
Sprawdzian
przeprowadza nauczyciel uczący przedmiotu i drugi nauczyciel tego samego lub
pokrewnego przedmiotu. W sprawdzianie może uczestniczyć rodzic lub pedagog
szkolny w charakterze obserwatora.
6.
Nadzór
nad merytorycznym i formalnym przebiegiem sprawdzianu sprawuje dyrektor szkoły
lub inny nauczyciel sprawujący funkcję kierowniczą.
VII. TRYB ODWOŁYWANIA SIĘ OD PROCEDURY
WYSTAWIENIA OCENY:
1) Rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2) W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych,
-
przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i
ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
3) Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt.1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
4) W skład komisji wchodzą:
W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
5) Nauczyciel, o
którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji
na własną. prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim
przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same
zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej
szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6) Ustalona przez
komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej
oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej
rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w
wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust.1.
7) Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności: w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8) Do protokołu, o
którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą
informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9) Uczeń, który z
przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust.
2 pkt.1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
KOSZALIN, 2008
r.
I. PODSTAWA
PRAWNA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
30 kwietnia 2007 r. (Dziennik Ustaw nr 83, poz. 562), w sprawie warunków i
sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych oraz
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2007 r. (Dziennik
Ustaw nr 130, poz. 906) zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
1.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA
POLSKIEGO
a) obszary oceniania:
1) słuchanie,
2) mówienie (wypowiedzi dotyczące rozmaitych tekstów kultury, inne wypowiedzi, recytacja),
3) czytanie (dotyczy zarówno rozumienia, jak i techniki czytania),
4) pisanie (dyktanda, prace domowe, klasowe, kartkówki, ćwiczenia redakcyjne różnych form wypowiedzi, prowadzenie zeszytu),
5) nauka o języku (odpowiedzi, kartkówki, testy, sprawdziany),
6) inne prace (projekty, praca w grupach, inscenizacje, udział w konkursach).
b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
1) odpowiedź ustna,
2) praca kontrolna (test, sprawdzian),
3) praca pisemna (wypowiedzi pisemne kształcące różne formy),
4) dyktanda,
5) kartkówki (materiał bieżący),
6) prace domowe,
7) ekspresja twórcza,
8) egzaminy próbne, roczne sprawdziany częstotliwość przygotowujące do egzaminu
9) inne.
c) częstotliwość sprawdzania i oceniania:
Uczeń w każdym semestrze nauki otrzyma średnio 13 – 17 ocen, w tym:
1) czytanie ze zrozumieniem - 2 oceny,
2) poprawność ortograficzna (dyktanda) - 3 oceny,
3) analiza i interpretacja utworów literackich, zjawisk językowych - 2 oceny,
4) prace kontrolne - 2 oceny,
5) formy wypowiedzi pisemnej (wypracowania) - 2 oceny,
6) ekspresja twórcza (recytacja, własna twórczość literacka, prace plastyczne, inne) - 2 oceny,
7) kartkówki (materiał bieżący) - 2 oceny,
8) znajomość lektur - 1 ocena.
W miesiącu uczeń powinien otrzymać 3 - 4
ocen.
d) terminy oddawania sprawdzianów - Czas sprawdzania prac kontrolnych przez nauczyciela wynosi 14 dni, natomiast kartkówki 7 dni. Uczeń nieobecny na pracy kontrolnej ma 7 dni na przystąpienie do jej napisania.
2.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKÓW OBCYCH
a) obszary oceniania:
1) słuchanie,
2) reagowanie językowe, mówienie (wypowiedzi w trakcie pracy w grupach – komunikacja, opis obrazka, wypowiedzi dotyczące tekstów),
3) czytanie (dotyczy zarówno rozumienia jak i techniki czytania),
4) pisanie (prace domowe, prace klasowe, kartkówki, ćwiczenia redakcyjne różnych form wypowiedzi, prowadzenie zeszytu),
5) nauka o języku (odpowiedzi, kartkówki, testy, sprawdziany),
6) inne prace (projekty, korzystanie ze źródeł informacji, praca w grupach, inscenizacje, udział w konkursach),
7)
b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
1) odpowiedź ustna,
2) praca kontrolna (test, sprawdzian),
3) praca pisemna (wypowiedzi pisemne kształcące różne formy),
4) dyktanda,
5) kartkówki (materiał bieżący),
6) prace klasowe,
7) praca w grupie,
8) egzaminy próbne, roczne sprawdziany częstotliwość przygotowujące do egzaminu,
9) inne.
c) częstotliwość sprawdzania i oceniania:
1) czytanie ze zrozumieniem -1 ocena,
2) czytanie głośne (wymowa, intonacja) - 1 ocena,
3) poprawność ortograficzna (dyktanda) -1 ocena,
4) znajomość i użycie struktur gramatycznych - 1 ocena,
5) znajomość i użycie słownictwa - 1 ocena,
6) praca domowa - 3 oceny,
7) praca w grupie - 1 ocena,
8) umiejętność słuchania ze zrozumieniem - 1 ocena,
9) projekt (korzystanie ze źródeł informacji) - 2 oceny,
10) zeszyt - 1 ocena.
Uczeń w każdym semestrze nauki otrzyma średnio 9-13 ocen przy 4 godzinach; przy 3 godz. 8 do 10; przy 2 godz. 6-7. W miesiącu uczeń powinien otrzymać średnio 2 - 3 oceny.
d) terminy oddawania sprawdzianów:
Czas sprawdzania prac kontrolnych przez nauczyciela wynosi 14 dni, natomiast kartkówek 7 dni. Uczeń nieobecny na pracy kontrolnej ma 7 dni na przystąpienie do jej napisania.
3. PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA Z MATEMATYKI
a)
obszary oceniania:
1)
rozumienie
pojęć matematycznych i znajomość ich definicji,
2)
znajomość
i stosowanie poznanych twierdzeń,
3)
prowadzenie
rozumowań,
4)
rozwiązywanie
zadań z zastosowaniem poznanych metod,
5)
posługiwanie
się symboliką i językiem matematyki adekwatnym do danego etapu kształcenia,
6)
analizowanie
tekstów matematycznych,
7)
stosowanie
wiedzy przedmiotowej w rozwiązywaniu problemów poza matematycznych,
8)
prezentowanie
wyników swojej pracy w różnych formach,
9)
aktywność
na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.
b)formy
sprawdzania wiadomości i umiejętności:
1)
prace
klasowe, sprawdziany, kartkówki,
2)
odpowiedzi
ustne,
3)
prace
domowe,
4)
zeszyty
ćwiczeń,
5)
inne
formy aktywności np. udział w konkursach matematycznych, wykonanie prac
dydaktycznych, aktywny udział w pracach koła matematycznego,
6) egzaminy próbne, roczne sprawdziany częstotliwość przygotowujące do egzaminu,
7)
obserwacja
ucznia: przygotowanie do lekcji, aktywność na lekcji, praca w grupie.
c)
częstotliwość sprawdzania i oceniania:
Formy aktywności |
Częstotliwość
oceniania w semestrze |
Prace
klasowe, sprawdziany |
3 |
Kartkówki |
4 |
Odpowiedzi
ustne |
2 |
Prace
domowe |
2 |
Aktywność
na lekcji |
3 |
d)
terminy oddawania sprawdzianów:
Czas sprawdzania prac kontrolnych przez
nauczyciela wynosi 14 dni, natomiast kartkówki 7 dni. Uczeń nieobecny na pracy
kontrolnej ma 7 dni na przystąpienie do jej napisania.
4. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
HISTORIA I WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
a) obszary oceniania:
1) znajomość faktów historycznych, pojęć, postaci, procesów i zjawisk,
2) znajomość zasad i mechanizmów funkcjonowania współczesnego państwa i społeczeństwa oraz systemu międzynarodowego,
3) umiejętność pracy z tekstem źródłowym,
4) umiejętność pracy z materiałem kartograficznym,
5) umiejętność formułowania wypowiedzi pisemnej,
6) umiejętność formułowania wypowiedzi ustnej,
7) umiejętność analizy i syntezy materiału historycznego,
8) postawa ucznia – zaangażowanie w pracy lekcyjnej,
9) estetyka zeszytu przedmiotowego.
b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności, częstotliwość oceniania:
a. sprawdziany – 2 oceny w semestrze
1) po zrealizowaniu działu,
2) poprzedzone powtórzeniem,
3) zapoznanie uczniów z zakresem sprawdzianu, formą oraz ogólnymi kryteriami oceniania (ocena dostateczna – 50% + 1),
4) omówienie i poprawa sprawdzianu.
b. kartkówki – 3 oceny w semestrze (zakres – 3 ostatnie lekcje)
c. wypowiedzi ustne – 3 oceny w semestrze
1) odpowiedź z trzech ostatnich lekcji,,
2) prezentacja samodzielnej lub grupowej pracy uczniów,
3) analiza tekstu źródłowego,
4) praca z mapą,
5) aktywna postawa na lekcji.
6) dyskusja z nauczycielem, np. na temat przeczytanego artykułu, publikacji naukowej, obejrzanego programu, filmu, samodzielnie przeprowadzonego dochodzenia badawczego.
1) prace w zeszycie przedmiotowym,
2) referaty,
3) plakaty, gazetki,
4) samodzielnie gromadzony materiał historyczny.
W miesiącu uczeń powinien otrzymać 1- 2 oceny. W semestrze: 7-9 ocen
a. sprawdziany – 1 ocena w semestrze
1) po zrealizowaniu działu,
2) poprzedzone powtórzeniem,
3) zapoznanie uczniów z zakresem sprawdzianu, formą oraz ogólnymi kryteriami oceniania (ocena dostateczna – 50% + 1),
4) omówienie i poprawa sprawdzianu.
b. kartkówki – 1 ocena w semestrze (zakres – 3 ostatnie lekcje)
c. wypowiedzi ustne – 1 ocena w semestrze
1) odpowiedź z trzech ostatnich lekcji,
2) prezentacja samodzielnej lub grupowej pracy uczniów,
3) aktywna postawa na lekcji,
4) dyskusja z nauczycielem, np. na temat przeczytanego artykułu, publikacji naukowej, obejrzanego programu, filmu, przeprowadzonego poszukiwania informacji
d. praca domowa –1 ocena w semestrze
1) praca w zeszycie przedmiotowym,
2) referaty,
3) plakaty, gazetki,
4) samodzielnie gromadzony materiał informacyjny.
e. estetyka zeszytu przedmiotowego – 1 ocena w semestrze
f. egzaminy próbne, roczne sprawdziany częstotliwość przygotowujące do egzaminu,
W miesiącu uczeń powinien otrzymać co najmniej 1 ocenę. W semestrze: 5 ocen.
Czas sprawdzania prac kontrolnych
przez nauczyciela wynosi 14 dni, natomiast kartkówki 7 dni. Uczeń nieobecny na
pracy kontrolnej ma 7 dni na przystąpienie do jej napisania.
5. PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA Z BLOKU:
BIOLOGIA, FIZYKA, CHEMIA I GEOGRAFIA
a)
prace klasowe, sprawdziany:
1)
po
zrealizowaniu działu lub modułu,
2)
poprzedzone
powtórzeniem,
3)
zapoznanie
uczniów z zakresem prac klasowych, treścią i formą oraz ogólnymi kryteriami
oceniania (ocena dostateczna 50% +1),
4)
omówienie
i poprawa prace klasowe,
b)
wypowiedzi ustne:
1)
minimum
dwie oceny w semestrze,
2)
formy
wypowiedzi:
a)
odpowiedź
z 3 ostatnich lekcji,
b)
prezentacja
samodzielnej i grupowej pracy ucznia,
c)
aktywność
na lekcji,
d)
dyskusja
z nauczycielem np. na temat przeczytanego artykułu, publikacji naukowej,
e) obejrzanego programu,
filmu, przeprowadzonego doświadczenia
itp.
c)
prace domowe:
1)
ocenione
3 x w roku szkolnym
2)
formy
prac domowych:
a)
prace
w zeszycie przedmiotowym,
b)
prace
w zeszycie ćwiczeń,
c)
zeszyty
doświadczeń,
d)
referaty,
albumy,
e)
modele,
zielniki, gazetki, plakaty,
f)
gromadzenie
zbiorów.
d)
rozwiązywanie zadań problemowych np. zadań z treścią
·
min.
1 ocena na semestr
e)
kartkówki
f)
ocena za udział w konkursach, olimpiadach
g) egzaminy próbne, roczne sprawdziany przygotowujące do egzaminu,
h)
częstotliwość oceniania:
·
przy
jednej godzinie zajęć tygodniowo – 1-2 oceny na miesiąc ; w semestrze 6-7 ocen
·
przy
dwóch godzinach zajęć tygodniowo – 2 oceny na miesiąc. 8-9 ocen
6. PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA Z BLOKU:
TECHNIKA, PLASTYKA, MUZYKA, INFORMATYKA
a)
obszary oceniania:
1)
zakres
wiadomości i umiejętności,
2)
rozumienie
materiału,
3)
umiejętności
stosowania wiedzy,
4)
kultura
przekazywania wiadomości.
b)
formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
1)
odpowiedź
ustna,
2)
kartkówki,
3)
prace
domowe,
4)
prace
wykonane przez uczniów,
5)
ocena
aktywności ucznia podczas zajęć (postawa),
6)
praktyczne
umiejętności wykorzystywane przy pracy
na komputerze,
7)
działalność
pozalekcyjna ucznia i udział w konkursach.
c)
częstotliwość sprawdzania i oceniania.
Przy
ustalaniu oceny pod uwagę są brane:
1)
wysiłek
wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków, wkład pracy, postęp w
zdobywanych umiejętnościach,
2)
aktywność
ucznia, zaangażowanie i postawa na lekcjach.
Częstotliwość
oceniania:
·
przy
jednej godzinie zajęć tygodniowo (muzyka, plastyka, informatyka, technika)
uczeń otrzyma 5-6 ocen w semestrze, 1-2 oceny na miesiąc,
·
przy
dwóch godzinach zajęć tygodniowo (informatyka i technika ) uczeń otrzyma 8-10
ocen w semestrze, 2 oceny na miesiąc.
7. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z ZAJĘĆ TECHNICZNYCH
a)
obszary oceniania:
1)
zakres
wiadomości i umiejętności,
2)
rozumienie
materiału,
3)
umiejętności
stosowania wiedzy,
4)
kultura
przekazywania wiadomości.
b)
formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
1)
odpowiedź
ustna,
2)
kartkówki,
3)
prace
domowe,
4)
prace
wykonane przez uczniów,
5)
ocena
aktywności ucznia podczas zajęć (postawa),
6)
działalność
pozalekcyjna ucznia i udział w konkursach.
c)
częstotliwość sprawdzania i oceniania.
Przy
ustalaniu oceny pod uwagę są brane:
1)
wysiłek
wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków, wkład pracy, postęp w
zdobywanych umiejętnościach,
2)
aktywność
ucznia, przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i postawa na lekcjach.
Częstotliwość
oceniania:
·
przy
jednej godzinie zajęć tygodniowo uczeń otrzyma 4-5 ocen w semestrze, 1 ocena na
miesiąc,
8. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
a) obszary oceniania:
1) postawa,
2) psychomotoryczność,
3) wiadomości,
4) umiejętności.
b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
1) postawa:
a) ocena za zawody,
b) strój,
c) wzorzec, aktywność,
d) zaangażowanie, przygotowanie do lekcji,
e) praca indywidualna.
2) psychomotoryczność
a) sprawdziany LA, gier zespołowych, gimnastyki (małe układy gimnastyczne)
3) wiadomości
a) przepisy gry,
b) rola kapitana w drużynie.
4) umiejętności
a) technika gry i technika poznanych elementów gimnastycznych,
b) technika LA.
c) częstotliwość sprawdzania i
oceniania
Uczeń w każdym semestrze nauki otrzyma średnio 10-12 ocen, w tym:
a) postawa - 40% ocen,
b) psychomotoryczność - 20% ocen,
c) wiadomości - 20% ocen,
d) umiejętności - 20% ocen.
W miesiącu uczeń powinien
otrzymać od 2 do 3 ocen.
9. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 13 lipca 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 130,
poz. 906):
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia
edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 4 w/w
rozporządzenia, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć w
zależności od wyboru dokonanego na początku roku szkolnego przez ucznia lub
jego rodziców.
a) obszary oceniania:
1) słuchanie,
2) mówienie (wypowiedzi dotyczące tekstów Pisma Świętego, tekstów mistyki oraz duchowości chrześcijańskiej, recytacje modlitw, Psalmów...),
3) czytanie (dotyczy zarówno rozumienia, jak i techniki czytania),
4) pisanie (prace domowe, prace klasowe, kartkówki, ćwiczenia redakcyjne różnych form wypowiedzi, prowadzenie zeszytu),
5) nauka o treści objawienia chrześcijańskiego (odpowiedzi, kartkówki, teksty, sprawdziany),
6) inne prace (projekty, praca w grupach, redagowanie ogłoszeń z życia parafii, Kościoła lokalnego, diecezjalnego, powszechnego, udział w konkursach).
b) formy sprawdzania wiadomości i
umiejętności:
1)
odpowiedź ustna,
2)
praca kontrolna (test, sprawdzian),
3)
praca pisemna (wypowiedzi pisemne
kształcące różne formy),
4)
kartkówki (materiał bieżący),
5) prace
domowe,
6)
ekspresja twórcza,
7)
inne.
c) częstotliwość sprawdzania i oceniania:
Uczeń w każdym
semestrze otrzyma średnio 8-10 ocen, w tym:
1)
czytanie ze zrozumieniem - 1 ocena,
2)
analiza oraz interpretacja fragmentów
Pisma Świętego w oparciu o nauczanie Magisterium Kościoła (zakłada się znajomość
dokumentów Magisterium – por. poniżej) -
2 oceny,
3)
prace kontrolne - 3 oceny,
4)
formy wypowiedzi pisemnej (wypracowania,
referaty) - 3 oceny,
5)
ekspresja twórcza (recytacja, prace
plastyczne, własna twórczość literacka) - 1 ocena,
6)
kartkówki (materiał bieżący) - 2 oceny,
7)
znajomość dokumentów Magisterium Kościoła
(m.in. Katechizm Kościoła Katolickiego) -
2 oceny,
8)
zaangażowanie ucznia w życie religijne
Kościoła parafialnego/lokalnego - 1 ocena.
W
miesiącu uczeń powinien otrzymać średnio od 2 do 3 ocen.
d) terminy oddawania sprawdzianów:
Czas
sprawdzania prac kontrolnych przez nauczyciela wynosi 14 dni, natomiast
kartkówki 7 dni. Uczeń nieobecny na pracy kontrolnej ma 7 dni na przystąpienia
do jej napisania.
10. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WIEDZY O KULTURZE
Sprawdzanie osiągnięć ucznia opiera się na kryteriach aktywności i dotyczy:
1) starannego prowadzenia zeszytu przedmiotowego,
2) pracy w grupie,
3) udziału w dyskusjach w czasie lekcji,
4) skutecznej komunikacji,
5) prezentacji projektu multimedialnego,
6) przygotowaniu materiałów na określony temat,
7) innych aktywności, np.osiągnięć artystycznych.
Uczeń w ciągu semestru otrzyma obowiązkowo cztery oceny cząstkowe. Uczeń ma prawo do poprawienia oceny na zasadach uzgodnionych z nauczycielem. Poprawa ma charakter dobrowolny i odbywa się na zajęciach edukacyjnych.
Opracowany przez:
Beatę Sławną-Guzowską
Danutę Kwiatkowską
Joannę Golecką
Agnieszkę Porę
Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną – 29.09.2004 r.
Zaopiniowany pozytywnie przez Rady Rodziców – 4.10.2004 r.
Nowelizowany przez zespół w składzie:
Agnieszka Świdroń
Dorota Barteczko
Katarzyna Grubska
Wioletta Alicka
We współpracy z dyrektorem szkoły Mariolą Rink-Przybylską
Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną – ...............................
Zaopiniowany pozytywnie przez Radę Rodziców - ………………
REGULAMIN OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIÓW
GIMNAZJUM
NR 11 w KOSZALINIE
od roku
szkolnego 2008/2009
Jesteś
uczniem naszej szkoły. Aktywnie uczestniczysz
w życiu szkoły i rzetelnie
wypełniasz swoje obowiązki. Wierzymy, że
jesteś przyjazny i życzliwy, zdyscyplinowany
i kulturalny, dbasz
o dobre imię szkoły i jej mienie.
Teraz
już tylko od Twojej postawy i aktywności zależy,
jaką otrzymasz ocenę
zachowania.
Dyrekcja i Rada Pedagogiczna Gimnazjum Nr 11
Pozytywna opinia Rady Rodziców - 04.10.2004r.
Uchwała Rady Pedagogicznej – 15 września 2008 r.
Koszalin, wrzesień 2008 r.
I.
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dziennik Ustaw nr 83,
poz. 562), w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach
publicznych oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca
2007 r. (Dziennik Ustaw nr 130, poz. 906) zmieniające rozporządzenie w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
II. OCENIANIE ZACHOWANIA –
USTALENIA OGÓLNE
Naczelnym celem oceny zachowania
jest: kształtowanie postawy ucznia zgodnej z normami współżycia społecznego,
praca nad doskonaleniem własnego postępowania, kształtowanie postawy aktywnej
oraz sposobu bycia nienaruszającego godności własnej i innych, kształtowanie
umiejętności współdziałania w zespole i odpowiedzialności za wyniki pracy.
§ 1.
I.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy,
nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad
współżycia społecznego i norm etycznych.
A.
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w
szczególności;
a)
wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
tzn.
1.
systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach
lekcyjnych i w życiu szkoły;
2.
udział we wszystkich zajęciach ujętych w planie lekcji
danego oddziału, zajęciach pozalekcyjnych;
3. przedstawianie nauczycielom uczącym przedmiotów przewidzianych szkolnym planem nauczania zaświadczeń lekarskich lub informacji od rodziców o ewentualnym zwolnieniu z danej lekcji przed wyjściem ze szkoły, podobnie w sytuacji złego samopoczucia, sytuacjach losowych, udziału w zawodach i innych zajęciach pozalekcyjnych;
4. przedstawianie w ciągu tygodnia usprawiedliwienia rodziców lub usprawiedliwienia lekarskiego w dzienniczku ucznia,
5. przygotowywanie się do lekcji poprzez wykonanie pracy pisemnej, zebranie materiałów, przeczytanie tekstów pomocniczych i lektur szkolnych lub w inny sposób zaproponowany przez nauczyciela;
6.
właściwe zachowywanie się w trakcie zajęć szkolnych,
uczestniczenie w realizowanych zadaniach, ćwiczeniach; wykonywanie poleceń
nauczycieli;
7.
prowadzenie zeszytów przedmiotowych i dzienniczka
ucznia zgodnie ze wskazówkami wychowawcy klasowego i nauczycieli
przedmiotowych;
8.
wyposażenie w podręczniki, przybory szkolne, lektury
itp.;
9.
zachowywanie ładu i porządku, przestrzeganie zasad
dyscypliny pracy, tworzenie atmosfery skupienia przy twórczej pracy,
uczestniczenie w dyskusjach, projektach, zajęciach pozalekcyjnych, konkursach;
10.
właściwe
zachowanie wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz poszanowanie
uczniów;
b)
postępowanie zgodnie z dobrem społeczności
szkolnej,
c)
dbałość o honor i tradycje szkoły,
d)
dbałość o piękno mowy ojczystej,
e)
dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne
oraz innych osób,
f)
godne kulturalne zachowanie się w szkole
i poza nią, tzn.
1. nie wykazuje postawy agresywnej zarówno słownej jak i fizycznej
ucznia wobec ucznia, nauczyciela, pracownika szkoły i innych dorosłych.
g)
okazywanie szacunku innym osobom.
§ 2.
1.
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, uwzględnia wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na
jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub
opinii publicznej poradni psychologiczno pedagogicznej, w tym publicznej
poradni specjalistycznej.
§ 3.
1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :
a) informowanie ucznia o jego zachowaniu,
b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w zachowaniu,
d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, w zachowaniu oraz specjalnych trudnościach ucznia.
§ 4.
1. Ocena z
zachowania nie ma wpływu na oceny z przedmiotów nauczania, ale może mieć wpływ
na promowanie do klasy wyższej lub ukończenia szkoły:
a) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu
do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w
tej samej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania.
b) uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy trzeciej (absolwenckiej) nie kończy szkoły.
§ 5.
1. Klasyfikacyjną ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się wg następującej skali:
WZOROWE , BARDZO DOBRE, DOBRE, POPRAWNE, NIEODPOWIEDNIE, NAGANNE
§ 6.
III. SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA
OCENY ZACHOWANIA UCZNIÓW
§ 7. OCENA
WZOROWA
1. Ocenę wzorową uzyskuje uczeń, który rzetelnie wypełnia obowiązki szkolne oraz bierze
czynny udział w życiu klasy i szkoły:
a) chętnie z własnej woli pracuje na rzecz innych (np. wolontariat),
b) jest czynnym członkiem organizacji działających na terenie szkoły i miasta
( harcerstwo, TPD, itp. ),
c) inicjuje i współuczestniczy w realizacji działań wpływających na prestiż szkoły w środowisku lokalnym,
d) jest kreatywny w tworzeniu projektów, programów, akcji zmierzających do uatrakcyjnienia nauki i form pozalekcyjnych (np. „Olimpiada wyobraźni”),
e) przestrzega statutu szkoły,
f) wszystkie godziny nieobecne ma usprawiedliwione,
g) jest punktualny - nie spóźnia się na lekcje,
h) uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych szkolnych i pozaszkolnych,
i) reprezentuje szkołę na pozaszkolnych konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych, uczestniczy w konkursach, olimpiadach i imprezach organizowanych przez szkołę oraz inne placówki oświatowe i kulturalne,
j) szanuje nauczycieli, pracowników szkoły i innych dorosłych, chętnie współpracuje z nimi,
k) szanuje mienie szkoły i mienie społeczne, chętnie wykonuje prace porządkowe, dekoracje, inne zadania na rzecz poprawy estetyki szkoły,
l) rozumie i szanuje prawa innych uczniów,
m) wywiązuje się z podjętych zobowiązań,
n) jest koleżeński i życzliwy, pomaga innym w nauce oraz wspiera w rozsądnym rozwiązywaniu problemów,
o) dba o kulturę osobistą ( zna i stosuje zasady savoir-vivre) i kulturę słowa (nie ośmiesza, nie wyśmiewa, nie przezywa, nie kłóci się, nie plotkuje, nie inicjuje konfliktów, nie grozi, nie używa przekleństw wobec rówieśników ani dorosłych) itp...
p) dba o naturalny, schludny wygląd (nie farbuje włosów, nie maluje się, nie nosi biżuterii),
q) dba o własne zdrowie, nie ulega nałogom.
r) podczas pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę nosi jednolity strój szkolny,
s) bierze udział we wszystkich zaplanowanych w planie lekcji danego oddziału zajęciach edukacyjnych
( zgodnie z deklaracją rodziców w zajęciach religii/etyki),
t) terminowo przedstawia usprawiedliwienia rodziców lub zaświadczenia lekarskie nieobecności na lekcjach (wpisane lub wklejone do dzienniczka ucznia),
u) przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły zgodnie ze Statutem Szkoły, nie korzysta na terenie szkoły w czasie wszystkich zajęć i przerw z telefonów komórkowych, analogowych i cyfrowych aparatów fotograficznych, kamer oraz innych urządzeń elektronicznych,
v) właściwie zachowuje się w trakcie zajęć szkolnych, nie zakłóca toku prowadzonych lekcji, pełni rolę asystenta nauczyciela,
w) prowadzi zeszyty przedmiotowe i dzienniczek ucznia,
x) na lekcjach zawsze jest wyposażony w podręczniki, przybory szkolne, lektury,
y) przestrzega zasad dyscypliny pracy,
z) tworzy atmosferę skupienia przy twórczej pracy, realizuje projekty, bierze udział w rzedsięwzięciach szkolnych,
aa) wykonuje polecenia dyrekcji szkoły i nauczycieli,
bb) zawsze jest przygotowany do lekcji ( wykonuje prace pisemne, czyta teksty źródłowe i lektury, posiada podręczniki, dzienniczek ucznia, itp.),
cc) uzyskuje pozytywne opinie, wpisy, pochwały, wyróżnienia w formach przewidzianych w Statucie Szkoły (np. dziennik, dzienniczek uczniowski, dyplom)
2. Uczeń uzyskujący ocenę wzorową z zachowania nie może mieć negatywnych uwag w dzienniku lekcyjnym oraz dzienniczku uczniowskim.
§ 8.
OCENA BARDZO DOBRA
3. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń, który, rzetelnie wypełnia obowiązki szkolne raz
bierze czynny udział w życiu klasy i szkoły:
a) przestrzega statutu szkoły,
b) wszystkie godziny nieobecne ma usprawiedliwione,
c) jest punktualny – nie spóźnia się na lekcje,
d) uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych szkolnych i pozaszkolnych,
e) reprezentuje szkołę poprzez udział w konkursach olimpiadach i imprezach organizowanych przez szkołę oraz inne placówki oświatowe i kulturalne,
f) szanuje nauczycieli, pracowników szkoły i innych dorosłych,
g) szanuje mienie szkoły i mienie społeczne, chętnie wykonuje prace porządkowe, dekoracje, inne zadania na rzecz poprawy estetyki szkoły,
h) rozumie i szanuje prawa innych uczniów,
i) wywiązuje się z podjętych zobowiązań,
j) jest koleżeński i życzliwy, pomaga innym w nauce oraz wspiera w rozsądnym rozwiązywaniu problemów,
k) dba o kulturę osobistą i kulturę słowa ( nie wyśmiewa, nie przezywa, nie kłóci się, nie grozi, nie używa przekleństw),
l) dba o naturalny, schludny wygląd (nie farbuje włosów, nie maluje się, nie nosi biżuterii),
m) dba o własne zdrowie, nie ulega nałogom.
n) wykonuje polecenia dyrekcji szkoły i nauczycieli,
o) podczas pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę nosi jednolity strój szkolny,
p) terminowo przedstawia usprawiedliwienia (zaświadczenia lekarskie) zgodnie ze Statutem Szkoły, nieobecności na lekcjach ( wpisane lub wklejone do dzienniczka ucznia),
q) przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły, zgodnie ze Statutem Szkoły,
r) prowadzi zeszyty przedmiotowe i dzienniczek ucznia,
s) jest wyposażony w podręczniki, przybory szkolne, lektury,
t) przestrzega zasad dyscypliny pracy,
u) tworzy atmosferę skupienia przy twórczej pracy,
v) zawsze jest przygotowany do lekcji ( wykonuje prace pisemne, czyta teksty źródłowe i lektury, posiada podręczniki, dzienniczek ucznia, itp.),
4. U ucznia otrzymującego ocenę
bardzo dobrą z zachowania dopuszcza się uzyskanie jednej uwagi dotyczącej
drobnego przewinienia, jednak ogólna postawa ucznia jest zgodna ze Statutem Szkoły.
§ 9.
OCENA DOBRA
5. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który :
a) przestrzega statutu szkoły,
b) ma co najwyżej 2 godziny nieobecne nieusprawiedliwione,
c) jest punktualny (dopuszczalne, co najwyżej dwa spóźnienia na lekcje),
d) w nauce osiąga wyniki na miarę swoich możliwości,
e) szanuje nauczycieli, pracowników szkoły i innych dorosłych,
f) wykonuje polecenia dyrekcji szkoły i nauczycieli,
g) szanuje mienie szkoły i mienie społeczne,
h) rozumie i szanuje prawa innych uczniów,
i) wywiązuje się z podjętych zobowiązań,
j) dba o kulturę osobistą i kulturę słowa ( nie wyśmiewa innych, nie przezywa, nie kłóci się, nie grozi, nie używa przekleństw),
k) dba o naturalny, schludny wygląd (nie farbuje włosów, nie maluje się, nie nosi biżuterii),
l) dba o własne zdrowie, nie ulega nałogom.
m) podczas pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę nosi jednolity strój szkolny,
n) terminowo przedstawia usprawiedliwienia (zaświadczenia lekarskie),
o) przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,
p) prowadzi zeszyty przedmiotowe i dzienniczek ucznia,
q) jest wyposażony w podręczniki, przybory szkolne, lektury,
r) przestrzega zasad dyscypliny pracy,
s) jest przygotowany do lekcji ( wykonuje prace pisemne, czyta teksty źródłowe i lektury, posiada podręczniki, dzienniczek ucznia, itp.),
6. Uczeń uzyskujący dobrą ocenę z zachowania może mieć co najwyżej dwie uwagi
dotyczące drobnych przewinień.
§ 10. OCENA POPRAWNA
7. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który :
a) szanuje nauczycieli, pracowników szkoły i innych dorosłych,
b) szanuje mienie szkoły i mienie społeczne,
c) rozumie i szanuje prawa innych uczniów,
d) dba o naturalny, schludny wygląd (nie farbuje włosów, nie maluje się, nie nosi biżuterii),
e) dba o własne zdrowie, nie ulega nałogom,
f) czasami jest niesystematyczny w wypełnianiu obowiązków szkolnych,
g) zdarzyło mu się nie usprawiedliwić 5 godzin lekcyjnych,
h) ma co najwyżej 5 spóźnień,
i) w dzienniku lekcyjnym i dzienniczku ucznia ma odnotowane w postaci uwag, tylko drobne przewinienia,
j) wykonuje polecenia dyrekcji szkoły i nauczycieli,
k) podczas pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę nosi jednolity strój szkolny,
l) terminowo przedstawia usprawiedliwienia (zaświadczenia lekarskie),
m) przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,
n) jest przygotowany do lekcji (posiada podręczniki, dzienniczek ucznia, itp.),
o) stara się dbać o kulturę słowa ( nie wyśmiewa , nie przezywa, nie kłóci się, nie grozi, nie używa przekleństw)
p) zrealizuje w pełni program naprawczy skonstruowany na okoliczność wcześniejszej uzyskanej oceny nagannej zachowania
8. Ocenę poprawną z zachowania uzyskuje uczeń, wobec którego zastosowane środki zaradcze przynoszą pozytywne rezultaty.
§ 11.
OCENA NIEODPOWIEDNIA
9. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, wobec którego zastosowane środki zaradcze nie przynoszą pozytywnych rezultatów i który m.in.:
a) nie wypełnia systematycznie obowiązków szkolnych,
b) ma od 5 do 15 godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych i ponad 10 spóźnień,
c) sporadycznie nie uszanuje nauczycieli, pracowników szkoły lub innych dorosłych, czy kolegów, a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie,
d) czasem uniemożliwia prowadzenie lekcji nauczycielom i efektywną naukę innym uczniom,
e) zdarza mu się nie uszanować mienia szkoły i mienia społecznego ( wandalizm, kradzież),
f) nie zna lub nie przestrzega norm życia społecznego,
g) nie zawsze dba o naturalny, schludny wygląd, ubiera się niestosownie do okoliczności, a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie,
h) nie dba o zdrowie, ulega nałogom,
i) zachowuje się nieregulaminowo podczas uroczystości szkolnych i pozaszkolnych (koncerty umuzykalniające, kino, teatr, wycieczki), celowo i świadomie wprowadza w błąd nauczyciela posługując się cudzą pracą (ściąganie, plagiat), a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie,
j) sporadycznie zapomina o jednolitym stroju szkolnym, a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie,
k) sporadycznie nie przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły, a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie,
l) dba o kulturę słowa, ale zdarza mu się sporadycznie przekroczyć normy kultury bycia i kultury słowa, a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie
m) zrealizuje co najmniej w połowie program naprawczy skonstruowany na okoliczność wcześniejszej oceny nagannej zachowania
§ 12.
OCENA NAGANNA
10. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, wobec którego zastosowane środki
zaradcze nie dały pozytywnych rezultatów i który m.in.
a) nie wypełnia obowiązków szkolnych,
b) ma więcej niż 15 godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych i ponad 10 spóźnień,
c) nie szanuje nauczycieli, pracowników szkoły i innych dorosłych, a także kolegów,
d) uniemożliwia prowadzenie lekcji nauczycielom i efektywną naukę innym uczniom,
e) nie szanuje mienia szkoły i mienia społecznego ( wandalizm, kradzież),
f) nie zna lub nie przestrzega norm życia społecznego,
g) dopuszcza się przemocy fizycznej i psychicznej wobec innych,
h) działa na szkodę innych,
i) wchodzi w konflikt z prawem,
j) nie dba o naturalny, schludny wygląd, ubiera się niestosownie do okoliczności,
k) nie dba o zdrowie, ulega nałogom,
l) fałszuje dokumenty (podpisy, usprawiedliwienia, zwolnienia),
m) uchyla się od noszenia stroju szkolnego,
n) odmawia wykonania poleceń dyrekcji, wychowawcy, nauczycieli;
o) nie prowadzi systematycznie zeszytów przedmiotowych i dzienniczka ucznia,
p) nie jest wyposażony, na co dzień w podręczniki, przybory szkolne, lektury,
q) nie przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,
t) nie dba o kulturę bycia i kulturę słowa ( zakłóca tok lekcji, bywa arogancki lub wulgarny, wyśmiewa innych, przezywa innych, grozi, inicjuje konflikty, kłóci się itp.)
u) nie zrealizuje, co najmniej w połowie programu naprawczego skonstruowanego na okoliczność wcześniejszej uzyskanej oceny nagannej zachowania.
IV. TRYB I ZASADY USTALANIA OCENY ZACHOWANIA
UCZNIA
§ 13.
1. Ocenę
zachowania wystawia wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli,
uczniów klasy i zapoznaniem się z samooceną ucznia. Opinie te wyrażone są
stopniami wg obowiązującej skali ocen i wpisane do dziennika lekcyjnego. Oceny
wpisuje nauczyciel, który nie akceptuje propozycji przewidywanej oceny
proponowanej przez wychowawcę, jednocześnie argumentuje swe stanowisko w
dzienniku lekcyjnym klasy w rubryce uwagi o uczniu. Opiniowanie i samoocenę
należy zakończyć nie później niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem
Rady Pedagogicznej.
§ 14.
1. Wychowawca w ocenie zachowania uwzględnia udokumentowaną działalność pozalekcyjnego ucznia (szkolną i pozaszkolną).
§ 15.
1. Wychowawca i nauczyciele przedmiotowi oraz inni pracownicy szkoły oceniają pozytywne i negatywne zachowania uczniów, wpisując na bieżąco krótką informację do „ Zeszytu aktywności ucznia” w dzienniku lekcyjnym oraz w „Dzienniczku ucznia”.
§ 16.
1. Uczeń, który w I semestrze otrzymał nieodpowiednią lub naganną ocenę zachowania, nie może mieć oceny wzorowej i bardzo dobrej na koniec roku szkolnego.
§ 17.
1. Wychowawca klasy systematycznie informuje rodziców
o zachowaniu ucznia, podjętych środkach zaradczych, zastosowanych formach
nagradzania i karania, na zebraniach odbywających się zgodnie ze szkolnym
terminem.
§ 18.
1. W celu prowadzenia
bieżącej korespondencji z rodzicami uczeń jest zobowiązany posiadać codziennie
„Dzienniczek ucznia” (jeden na cały etap edukacji 80-kartkowy zeszyt).
§ 19.
1. Wychowawca klasy zapoznaje uczniów z
przewidywanymi ocenami zachowania na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem
Rady Pedagogicznej w formie ustnej. Fakt ten odnotowuje w dzienniku w rubryce
„temat lekcji”.
§ 20.
1. O przewidywanej ocenie nieodpowiedniej lub
naganny wychowawca klasy informuje uczniów i rodziców miesiąc przed
klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej na (spotkaniu) zebraniu w szkole.
Fakt ten odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
§ 21.
1. W
sytuacji uzyskania informacji o niewłaściwym zachowaniu ucznia w okresie
tygodnia klasyfikacji ocena zachowania może ulec zmianie na ocenę zgodną z
kryteriami po uprzednim poinformowaniu rodziców ucznia (prawnych opiekunów)
przez wychowawcę klasy, a w szczególności w sytuacji, gdy uczeń zaprzestał
systematycznie realizować obowiązek szkolny w tym okresie.
§ 22.
1. Jeżeli uczeń uzyska drugą roczną ocenę naganną z zachowania w danej szkole, Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły, gdy uczeń np.:
a. nie zrealizował, co najmniej w połowie programu naprawczego ustalonego przez wychowawcę klasy w porozumieniu z rodzicami (program naprawczy uczeń realizuje po otrzymaniu pierwszej nagannej rocznej oceny zachowania),
b) uchyla się przed realizacją obowiązku szkolnego, nie respektuje pięciodniowej organizacji tygodnia nauki,
c) popadł w konflikt z prawem lub nie respektuje postanowień sądu,
d) utrudnia lub wręcz uniemożliwia prowadzenie lekcji nauczycielowi lub efektywną naukę innym uczniom,
e) nie szanuje mienia szkoły i mienia społecznego (wandalizm, kradzież).
V. WARUNKI I SPOSÓB UZYSKIWANIA
WYŻSZYCH NIŻ PRZEWIDYWANE ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH ZACHOWANIA
§ 24.
1. Uczeń może ubiegać się o podwyższenie oceny rocznej z zachowania w przypadku, gdy spełnia kryteria zawarte w regulaminie oceniania zachowania uczniów na wyższą ocenę i:
b) nie mógł udokumentować działalności pozaszkolnej przed wystawieniem proponowanej oceny,
c) zadośćuczynił wyrządzonym szkodom materialnym,
d) jego negatywne zachowanie było sytuacją jednostkową i jednocześnie zadośćuczynił wyrządzonym szkodom.
VI. SZKOLNY TRYB ODWOŁAWCZY OD USTALONYCH OCEN
ZACHOWANIA UCZNIA
§ 25.
1.
Uczeń i jego rodzice mogą
wystąpić do Dyrektora szkoły z pisemną prośbą o ustalenie, czy ocena została wystawiona
zgodnie z obowiązującym „Regulaminem oceniania zachowania uczniów w Gimnazjum nr
11 w Koszalinie,” w terminie trzech dni przed
klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
2.
Dyrektor Szkoły, celem
rozpatrzenia prośby ucznia lub jego rodziców, powołuje komisję w składzie:
a)
nauczyciel na stanowisku
kierowniczym – przewodniczący komisji,
b)
zespół wychowawczy
(wychowawca klasy i uczący w danej klasie nauczyciele),
c)
pedagog szkolny.
3.
Komisja przed
klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej ustali, czy ocena zachowana
została wystawiona zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej
oceny i przedstawi swoją opinię w protokole pracy komisji.
4.
W przypadku niezachowania
procedury trybu ustalania tej oceny, wychowawca klasy zobowiązanej jest do
ponownego wystawienia oceny zgodnie z obowiązującym trybem ustalania ocen
zachowania.
5.
Ustalona przez wychowawcę
klasy ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.
6.
Rodzice lub prawni
opiekunowie ucznia mogą odwoływać się w sprawie niedotrzymania trybu
wystawienia oceny w terminie trzech dni od przyjęcia do wiadomości ustalonej
oceny zachowania do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą
(Delegatura Kuratorium Oświaty w Koszalinie) z zachowaniem drogi
administracyjnej.
§ 26.
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie trzech dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko,
b) kierownicze -jako przewodniczący komisji,
c) wychowawca klasy,
d) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
e) pedagog,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g) przedstawiciel rady rodziców.
4.
Ustalona przez komisję roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
5. Z prac komisji sporządza się protokół
zawierający w szczególności:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
opracował zespół w składzie:
Beata Sławna-Guzowska– przewodnicząca zespołu
Danuta Kwiatkowska
Agnieszka Pora
Agnieszka Świdroń
Joanna Golecka
Zmiany w regulaminie wewnątrzszkolnego systemu oceniania wynikające ze zmiany ustawy o systemie oświaty – 13.06.2007 r.
Opracował zespół w składzie:
Agnieszka Świdroń – przewodnicząca zespołu
Wioletta Alicka
Katarzyna Grubska
Dorota Barteczko
we współpracy z dyrektorem Mariolą Rink-Przybylską
Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną
Zaopiniowany pozytywnie przez Radę Rodziców