Załącznik nr 1

DO STATUTU GIMNAZJUM NR 11 W KOSZALINIE

 

 

WEWNĄTRZSZKOLNY

SYSTEM OCENIANIA

 

W GIMNAZJUM NR 11

W KOSZALINIE

 

 

 

 

 

                                                    

 

 

 

 

I. PODSTAWY PRAWNE

 

            Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dziennik Ustaw nr 83, poz. 562), w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2007 r. (Dziennik Ustaw nr 130, poz. 906) zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

 

II. ZAŁOŻENIA OGÓLNE WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

 

1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających  z programów nauczania, standardów oraz formułowaniu oceny.

Ocenianie to proces, któremu uczniowie podlegają nieustannie, nie może się on zatem ograniczać do gromadzenia ocen oraz do prowadzenia zestawień statystycznych.

 

2.   Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

a)       poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach   w tym zakresie,

b)       pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju,

c)       motywowanie ucznia do dalszej pracy,

d)       dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach  i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

e)       umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

 

3.   Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

a)       formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),

b)       bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych w niniejszym dokumencie,

c)       przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,

d)       ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru).

 

4.   Ocenianie pełni funkcję:

a)       diagnostyczną (monitorowanie postępów ucznia i określenie jego indywidualnych potrzeb),

b)       klasyfikacyjną (różnicuje i uporządkowuje uczniów zgodnie z pewną skalą, za pomocą umownego symbolu).

 

5.  Przedmiotem oceny jest:

a)       zakres opanowanych wiadomości,

b)       rozumienie materiału naukowego,

c)       umiejętność w stosowaniu wiedzy,

d)       kultura przekazywania wiadomości.

 

 

6.  Oceny dzielą się na:

a)       bieżące (cząstkowe),

b)       klasyfikacyjne śródroczne,

c)       klasyfikacyjne roczne,

d)       końcowe.

 

7. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i kryteriach ocen:

a)       uczniowie są informowani na pierwszej lekcji organizacyjnej przez nauczyciela przedmiotu,

b)       rodzice (prawni opiekunowie) informowani są przez wychowawcę  na pierwszym zebraniu,

c)       rodzice (prawni opiekunowie) mogą uzyskać informację bezpośrednio u nauczyciela przedmiotu,

d)       oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

Przedmiotowy system oceniania (PSO) – w załączniku nr 1a.

 

8.  Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów)  o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania :

 

a)       uczniowie informowani są na pierwszej godzinie do dyspozycji wychowawcy,

b)       rodzice (prawni opiekunowie) informowani są na pierwszym zebraniu.

 

9.    Nauczyciele na początku roku szkolnego przedstawiają harmonogram konsultacji przedmiotowych, których celem jest rozwijanie dodatkowych zainteresowań uczniów oraz ewentualne uzupełnienie wiadomości i poprawa wyników nauczania. Konsultacje z poszczególnych przedmiotów odbywają się raz w miesiącu.

 

 

III. ZASADY OPRACOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

I KRYTERIA OCENIANIA

 

1.  Wymagania edukacyjne są to zamierzone osiągnięcia i kompetencje uczniów na poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości, umiejętności i postaw uczniów. Określają, co uczeń powinien wiedzieć, rozumieć i umieć po zakończeniu procesu nauczania.

 

2. Wymagania edukacyjne opracowują nauczyciele na bazie obowiązujących podstaw programowych, standardów wymagań i realizowanych programów nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych i dla danego etapu kształcenia.

 

3. W szkole przyjmuje się następujący sposób klasyfikacji treści nauczania  na poszczególne poziomy wymagań:

 

A.

Poziom

Kategoria

Stopień wymagań

Ocena

 

 

Wiadomości

 

Zapamiętanie wiadomości

 

 

Wymagania konieczne (K)

 

Dopuszczająca

 

Zrozumienie wiadomości

 

 

Wymagania podstawowe (P)

 

 

 

Dostateczna

 

 

 

Umiejętności

 

 

Stosowanie wiadomości w

sytuacjach    typowych

 

 

Wymagania rozszerzające (R)

 

 

Dobra

 

Stosowanie wiadomości w

sytuacjach    problemowych

 

 

Wymagania dopełniające (D)

 

 

Bardzo dobra

 

B.   Treści wykraczające poza wymagania programowe (W)  stanowią odrębną kategorię, przyznawane jest za nie ocena celująca. Otrzymuje ją uczeń, który posiada umiejętności i wiedzę znacznie wykraczającą poza wymagany programem zakres materiału i systematycznie ją wzbogaca oraz spełnia większość następujących warunków:

a.        systematycznie przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, artystycznych, sportowych , uczestniczy w nich i odnosi sukcesy ,

b.       potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,

c.        wychodzi z samodzielnymi propozycjami rozwiązywania konkretnych problemów,

d.       umie powiązać wiedzę z różnych przedmiotów i zastosować ją w praktyce.

 

4. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania i standardów wymagań.

 

5.   Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki (sztuki) nauczyciel jest zobowiązany w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, uwzględniając w pierwszej kolejności wkład pracy, postęp w zdobywanych umiejętnościach oraz zaangażowanie i aktywność ucznia.

 

 

IV. SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIÓW

 

1. Formy i metody:

 

a)       dyktando diagnozujące poziom umiejętności z zakresu ortografii dla klas pierwszych,

b)       egzamin próbny poziomu wiedzy i umiejętności uczniów klas drugich gimnazjum,

c)       egzamin próbny dla uczniów klas trzecich gimnazjum – szkolny i we współpracy z OKE w Poznaniu,

d)       system sprawdzianów przedmiotowych w klasach I-III z przedmiotów egzaminacyjnych – (języka obcego, języka polskiego, matematyki, historii z elementami wos-u, geografii, biologii, fizyki, chemii jako sprawdzenie poziomu wiedzy i umiejętności uzyskanych w klasie pierwszej i drugiej gimnazjum),

·         wyniki egzaminów próbnych wewnątrzszkolnych  w klasach II - III oraz sprawdzianów w klasach I - III są informacją dla ucznia, nauczyciela i rodziców o stanie wiedzy ucznia; oceniane są poprzez przeliczenie ilości uzyskanych punktów z poszczególnych przedmiotów na oceny,

e)       odpowiedz ustna,

f)        dyskusja,

g)       zadania domowe,

h)       wypracowanie,

i)         dyktando,

j)         recytacja,

k)       sprawdzian (praca klasowa) – obejmuje większą partię materiału (dział, moduł) trwa dłużej niż 15 min., może mieć różne formy, np. testu; musi być zapowiadany

·         poniżej prezentowany preferowany sposób oceniania prac kontrolnych, których poprawność odpowiedzi jest punktowana:

 

Ocena

% uzyskanych punktów

Celująca

pow. 100  (za dodatkowe zadania)

Bardzo dobra

91-100

Dobra

75-90

Dostateczna

51-74

Dopuszczająca

40-50

Niedostateczna

0-39

(opracowany według przewodnika nauczyciela)

 

l)         kartkówka – obejmuje maksymalnie materiał z trzech ostatnich lekcji, trwa nie dłużej niż 15 minut, nie musi być zapowiadana,

m)      referat,

n)       praca w grupach,

o)       praca samodzielna,

p)       praca pozalekcyjna, np.: konkursy, olimpiady, koła zainteresowań,

q)       testowanie sprawności fizycznej,

r)        ćwiczenia praktyczne,

s)       ćwiczenia laboratoryjne,

t)        pokaz,

u)       prezentacje indywidualne i grupowe,

v)       prace projektowe,

w)      opracowanie i wykonanie pomocy dydaktycznej,

x)        wytwory pracy własnej ucznia,

y)       obserwacja ucznia,

z)        rozmowa z uczniem,

aa)    sprawdzian wykonania pracy domowej,

bb)   aktywność na zajęciach oraz kultura prezentowania wiedzy i umiejętności.

 

2.  Ogólnoszkolne zasady przeprowadzania sprawdzianów:

a)  klasa może mieć w ciągu tygodnia maksymalnie dwie pisemne prace  kontrolne   (jedną w ciągu dnia),

b)  informację  o  planowanej  pisemnej  pracy  kontrolnej  nauczyciel podaje uczniom z  przynajmniej  tygodniowym  wyprzedzeniem  i wpisuje ją ołówkiem do dziennika  lekcyjnego,

c)  przed   sprawdzianem   nauczyciel   zapoznaje   uczniów   z  zakresem  materiału, formą   sprawdzianu   oraz   ogólnymi   kryteriami   oceniania.   Każdy  sprawdzian      powinien być poprzedzony lekcją powtórzeniową,

d)  w   przypadku  otrzymania  ze  sprawdzianu   pisemnego  oceny   niedostatecznej lub dopuszczającej uczeń ma prawo jeden raz pisać pracę poprawkową, jej termin  wyznacza nauczyciel przedmiotu w ciągu dwóch tygodni,

e)  nauczyciel ma obowiązek  sprawdzić pracę klasową i o jej wynikach poinformować uczniów a także przeprowadzić poprawę pracy klasowej w ciągu 14 dni,

f)   uczeń  musi  napisać  wszystkie  prace  klasowe,  w  przypadku  usprawiedliwionej  nieobecności,   np. z  powodu choroby  trwającej  minimum  tydzień,  nauczyciel  wyznaczy dodatkowy termin sprawdzianu.

 

V. SPOSOBY I ZASADY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW

O POSTĘPACH I OSIĄGNIĄCIACH. KLASYFIKOWANIE

 

 

1. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego, uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymać je do wglądu na zasadach ujętych w rozporządzeniu ministra (do wglądu na miejscu w obecności nauczyciela).

 

2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel wystawiający ocenę powinien ją uzasadnić.

 

3.  Rodzice są informowani o postępach i osiągnięciach uczniów na spotkaniach podczas dni otwartych i na wywiadówkach odbywających się wg harmonogramu spotkań.

 

4. Rok szkolny składa się z dwóch semestrów. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w ostatnim tygodniu I semestru.

 

5a.  Na tydzień przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia (a za jego pośrednictwem jego rodziców – prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych. Fakt ten odnotowują nauczyciele w dzienniku w rubryce „temat lekcji”, a oceny wpisują w dzienniku lekcyjnym w rubryce „ocen przedmiotowych”, natomiast uczniowie przewidywane oceny odnotowują w dzienniczku ucznia.

 

5b.  O przewidywanych ocenach niedostatecznych wychowawcy informują rodziców w formie pisemnej na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego. Wychowawca wpisuje informację do dzienniczka ucznia oraz odnotowuje ją w dzienniku lekcyjnym. W szczególnych przypadkach wspomnianą w pkt. 5b informację szkoła przekazuje rodzicom ucznia listownie.

 

6.  Ustalona przez nauczyciela niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

 

7.         Oceny klasyfikacyjne wystawiają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.

8.             Uczeń otrzymuję promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej:

a)       Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w tej samej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. W przypadku, gdy uczeń zrealizował cały program naprawczy, a jego zachowanie jest zgodne z kryteriami regulaminu oceniania zachowania, uczeń otrzymuje ocenę co najmniej poprawną. Jeżeli uczeń zrealizował powyżej 50% programu naprawczego podwyższa się ocenę do nieodpowiedniej, zgodnie z kryteriami oceniania. Jeśli uczeń nie zrealizował głównych zadań programu naprawczego, otrzymuje ocenę naganną i powtarza klasę.

b)      Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy trzeciej (absolwenckiej) nie kończy szkoły.

.

9.             Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocenę co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne ujęte w szkolnym planie nauczania lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także oceny z tych zajęć.

 

10.a.        Uczeń może otrzymać ocenę celującą, jeżeli aktywnie przygotowuje się do konkursu przedmiotowego, artystycznego lub sportowego pod kierunkiem nauczyciela. Aktywnie przygotowujący się do konkursu uczeń otrzymuje ocenę wzorowa z zachowania, jeśli nie naruszył prawa szkolnego. Uczeń, który nie bierze udziału w przygotowaniach do konkursu nie może mieć oceny celującej z danego przedmiotu.

 

10.b.  Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

 

11.           Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Za wyjątkowe przypadki należy rozumieć np.:

-          długotrwałą chorobę ucznia,

-          zdarzenie losowe w rodzinie ucznia,

-          widoczną poprawę wyników nauczania ucznia,

-          trudną sytuację rodzinną ucznia,

-          brak możliwości wsparcia ze strony rodziny

a)       egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych

b)       termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich

c)       egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w składzie:

-          dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze, jako przewodniczący komisji

-          nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy

d)       przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia.

e)       w czasie egzaminu mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie ucznia)

f)        z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

-          imiona i nazwiska nauczycieli

-          termin egzaminu klasyfikacyjnego

-          zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne

-          wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

12.   W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.

 

VI. WARUNKI I SPOSÓB UZYSKIWANIA WYŻSZYCH NIŻ PRZEWIDYWANE ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH PRZEDMIOTOWYCH

 

1.                                            Uczeń ma prawo do poprawienia na bieżąco uzyskanych ocen cząstkowych w trybie ustalonym przez nauczyciela przedmiotu i w terminie do dwóch tygodni po sprawdzianie i nie później niż tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

2.                                            Uczeń może ubiegać się o podwyższenie oceny rocznej z przedmiotu o jeden stopień na pisemny wniosek rodziców złożony u dyrektora szkoły nie później niż na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, gdy :

  1. proponowana przez nauczyciela ocena nie odzwierciedla faktycznego poziomu wiedzy i umiejętności ucznia z powodu długotrwałej nieobecności ucznia w szkole (choroba) lub zdarzenia losowego;
  2. uczeń w ciągi semestru uzyskał wyniki cząstkowe na przełomie ocen.

3.        W tym przypadku dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych nie niższą niż przewidywana zgodnie z opracowanymi kryteriami ocen.

4.        Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3. uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) i przeprowadza nie później niż w dniu klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej.

5.        Sprawdzian przeprowadza nauczyciel uczący przedmiotu i drugi nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu. W sprawdzianie może uczestniczyć rodzic lub pedagog szkolny w charakterze obserwatora.

6.        Nadzór nad merytorycznym i formalnym przebiegiem sprawdzianu sprawuje dyrektor szkoły lub inny nauczyciel sprawujący funkcję kierowniczą.

 

 

VII.           TRYB ODWOŁYWANIA SIĘ OD PROCEDURY

WYSTAWIENIA OCENY:

1)    Rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna  ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych  została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2)    W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych,

- przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

3)                                                           Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt.1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

4)     W skład komisji wchodzą:

W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

-  nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;

5)  Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną. prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6)  Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych  nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust.1.

7)  Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności: w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

- skład komisji,

- termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,

- zadania (pytania) sprawdzające,

- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

8)  Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

9)  Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt.1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

 

PRZEDMIOTOWY

SYSTEM OCENIANIA

 

W GIMNAZJUM NR 11

W KOSZALINIE

 

 

 

 

 

 

 

KOSZALIN, 2008 r.

 

I. PODSTAWA PRAWNA

 

             Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dziennik Ustaw nr 83, poz. 562), w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2007 r. (Dziennik Ustaw nr 130, poz. 906) zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

 

 

1.                                                                    PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO

 

a) obszary oceniania:

1)       słuchanie,

2)       mówienie (wypowiedzi dotyczące rozmaitych tekstów kultury, inne wypowiedzi, recytacja),

3)       czytanie (dotyczy zarówno rozumienia, jak i techniki czytania),

4)       pisanie (dyktanda, prace domowe, klasowe, kartkówki, ćwiczenia redakcyjne różnych form wypowiedzi, prowadzenie zeszytu),

5)       nauka o języku (odpowiedzi, kartkówki, testy, sprawdziany),

6)       inne prace (projekty, praca w grupach, inscenizacje, udział w konkursach).

 

b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:

1)       odpowiedź ustna,

2)       praca kontrolna (test, sprawdzian),

3)       praca pisemna (wypowiedzi pisemne kształcące różne formy),

4)       dyktanda,

5)       kartkówki (materiał bieżący),

6)       prace domowe,

7)       ekspresja twórcza,

8)       egzaminy próbne, roczne sprawdziany częstotliwość przygotowujące do egzaminu

9)       inne.

 

c) częstotliwość sprawdzania i oceniania:

Uczeń w każdym semestrze nauki otrzyma średnio 13 – 17 ocen, w tym:

1)       czytanie ze zrozumieniem  - 2 oceny,

2)       poprawność ortograficzna (dyktanda) - 3 oceny,

3)       analiza i interpretacja utworów literackich, zjawisk językowych -  2 oceny,

4)       prace kontrolne  - 2 oceny,

5)       formy wypowiedzi pisemnej (wypracowania) - 2 oceny,

6)       ekspresja twórcza (recytacja, własna twórczość literacka, prace plastyczne, inne) -  2 oceny,

7)       kartkówki (materiał bieżący) -  2 oceny,

8)       znajomość lektur - 1 ocena.

 

W miesiącu uczeń powinien otrzymać 3 - 4 ocen.

 

d) terminy oddawania sprawdzianów - Czas sprawdzania prac kontrolnych przez nauczyciela wynosi 14 dni, natomiast kartkówki 7 dni. Uczeń nieobecny na pracy kontrolnej ma 7 dni na przystąpienie do jej napisania.

 

 

2. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKÓW OBCYCH

 

 

a) obszary oceniania:

1)       słuchanie,

2)       reagowanie językowe, mówienie (wypowiedzi w trakcie pracy w grupach – komunikacja, opis obrazka, wypowiedzi dotyczące tekstów),

3)       czytanie  (dotyczy zarówno rozumienia jak i techniki czytania),

4)       pisanie (prace domowe, prace klasowe, kartkówki, ćwiczenia redakcyjne różnych form wypowiedzi, prowadzenie zeszytu),

5)       nauka o języku (odpowiedzi, kartkówki, testy, sprawdziany),

6)       inne prace (projekty, korzystanie ze źródeł informacji, praca w grupach, inscenizacje, udział w konkursach),

7)        

 

b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:

1)       odpowiedź ustna,

2)       praca kontrolna (test, sprawdzian),

3)       praca pisemna (wypowiedzi pisemne kształcące różne formy),

4)       dyktanda,

5)       kartkówki (materiał bieżący),

6)       prace klasowe,

7)       praca w grupie,

8)       egzaminy próbne, roczne sprawdziany częstotliwość przygotowujące do egzaminu,

9)       inne.

 

c) częstotliwość sprawdzania i oceniania:

1)       czytanie ze zrozumieniem  -1 ocena,

2)       czytanie głośne (wymowa, intonacja) - 1 ocena,

3)       poprawność ortograficzna (dyktanda)  -1 ocena,

4)       znajomość i użycie struktur gramatycznych - 1 ocena,

5)       znajomość i użycie słownictwa - 1 ocena,

6)       praca domowa - 3 oceny,

7)       praca w grupie - 1 ocena,

8)       umiejętność słuchania ze zrozumieniem - 1 ocena,

9)       projekt (korzystanie ze źródeł informacji) - 2 oceny,

10)    zeszyt - 1 ocena.

 

Uczeń w każdym semestrze nauki otrzyma średnio 9-13 ocen przy 4 godzinach; przy 3 godz. 8 do 10; przy 2 godz. 6-7. W miesiącu uczeń powinien otrzymać średnio  2 - 3 oceny.

 

d) terminy oddawania sprawdzianów:

Czas sprawdzania prac kontrolnych przez nauczyciela wynosi 14 dni, natomiast kartkówek 7 dni. Uczeń nieobecny na pracy kontrolnej ma 7 dni na przystąpienie do jej napisania.

 

 

3. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI

 

a) obszary oceniania:

1)       rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji,

2)       znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń,

3)       prowadzenie rozumowań,

4)       rozwiązywanie zadań z zastosowaniem poznanych metod,

5)       posługiwanie się symboliką i językiem matematyki adekwatnym do danego etapu kształcenia,

6)       analizowanie tekstów matematycznych,

7)       stosowanie wiedzy przedmiotowej w rozwiązywaniu problemów poza matematycznych,

8)       prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach,

9)       aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.

 

b)formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:

1)       prace klasowe, sprawdziany, kartkówki,

2)       odpowiedzi ustne,

3)       prace domowe,

4)       zeszyty ćwiczeń,

5)       inne formy aktywności np. udział w konkursach matematycznych, wykonanie prac dydaktycznych, aktywny udział w pracach koła matematycznego,

6)       egzaminy próbne, roczne sprawdziany częstotliwość przygotowujące do egzaminu,

7)       obserwacja ucznia: przygotowanie do lekcji, aktywność na lekcji, praca w grupie.

 

c) częstotliwość sprawdzania i oceniania:

 

Formy aktywności

Częstotliwość oceniania w semestrze

Prace klasowe, sprawdziany

3

Kartkówki

4

Odpowiedzi ustne

2

Prace domowe

2

Aktywność na lekcji

3

 

d) terminy oddawania sprawdzianów:

Czas sprawdzania prac kontrolnych przez nauczyciela wynosi 14 dni, natomiast kartkówki 7 dni. Uczeń nieobecny na pracy kontrolnej ma 7 dni na przystąpienie do jej napisania.

 

 

4. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

 HISTORIA I WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

 

a) obszary oceniania:

1)       znajomość faktów historycznych, pojęć, postaci, procesów i zjawisk,

2)       znajomość zasad i mechanizmów funkcjonowania współczesnego państwa i społeczeństwa oraz systemu międzynarodowego,

3)       umiejętność pracy z tekstem źródłowym,

4)       umiejętność pracy z materiałem kartograficznym,

5)       umiejętność formułowania wypowiedzi pisemnej,

6)       umiejętność formułowania wypowiedzi ustnej,

7)       umiejętność analizy i syntezy materiału historycznego,

8)       postawa ucznia – zaangażowanie w pracy lekcyjnej,

9)       estetyka zeszytu przedmiotowego.

 

 

b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności, częstotliwość oceniania:

a.        sprawdziany – 2 oceny w semestrze

1)       po zrealizowaniu działu,

2)       poprzedzone powtórzeniem,

3)       zapoznanie uczniów z zakresem sprawdzianu, formą oraz ogólnymi kryteriami oceniania (ocena dostateczna – 50% + 1),

4)       omówienie i poprawa sprawdzianu.

b.       kartkówki – 3 oceny w semestrze (zakres – 3 ostatnie lekcje)

c.        wypowiedzi ustne – 3 oceny w semestrze

1)       odpowiedź z trzech ostatnich lekcji,,

2)       prezentacja samodzielnej lub grupowej pracy uczniów,

3)       analiza tekstu źródłowego,

4)       praca z mapą,

5)       aktywna postawa na lekcji.

6)       dyskusja z nauczycielem, np. na temat przeczytanego artykułu, publikacji naukowej, obejrzanego programu, filmu, samodzielnie przeprowadzonego dochodzenia badawczego.

    1. prace domowe – przynajmniej 1 ocena w semestrze

1)       prace w zeszycie przedmiotowym,

2)       referaty,

3)       plakaty, gazetki,

4)       samodzielnie gromadzony materiał historyczny.

    1. estetyka zeszytu przedmiotowego – 1 ocena w semestrze
    2. ocena za udział w konkursach, olimpiadach,
    3. egzaminy próbne, sprawdziany roczne przygotowujące do egzaminu.

 

W miesiącu uczeń powinien otrzymać 1- 2 oceny. W semestrze: 7-9 ocen

 

a.        sprawdziany – 1 ocena w semestrze

1)       po zrealizowaniu działu,

2)       poprzedzone powtórzeniem,

3)       zapoznanie uczniów z zakresem sprawdzianu, formą oraz ogólnymi kryteriami oceniania (ocena dostateczna – 50% + 1),

4)       omówienie i poprawa sprawdzianu.

b.       kartkówki – 1 ocena w semestrze (zakres – 3 ostatnie lekcje)

c.        wypowiedzi ustne – 1 ocena w semestrze

1)       odpowiedź z trzech ostatnich lekcji,

2)       prezentacja samodzielnej lub grupowej pracy uczniów,

3)       aktywna postawa na lekcji,

4)       dyskusja z nauczycielem, np. na temat przeczytanego artykułu, publikacji naukowej, obejrzanego programu, filmu, przeprowadzonego poszukiwania informacji

d.       praca domowa –1 ocena w semestrze

1)       praca w zeszycie przedmiotowym,

2)       referaty,

3)       plakaty, gazetki,

4)       samodzielnie gromadzony materiał informacyjny.

e.        estetyka zeszytu przedmiotowego – 1 ocena w semestrze

f.         egzaminy próbne, roczne sprawdziany częstotliwość przygotowujące do egzaminu,

 

W miesiącu uczeń powinien otrzymać co najmniej 1 ocenę. W semestrze: 5 ocen.

 

Czas sprawdzania prac kontrolnych przez nauczyciela wynosi 14 dni, natomiast kartkówki 7 dni. Uczeń nieobecny na pracy kontrolnej ma 7 dni na przystąpienie do jej napisania.

 

 

5. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z BLOKU:

  BIOLOGIA, FIZYKA, CHEMIA I GEOGRAFIA

 

a) prace klasowe, sprawdziany:

1)                                                         po zrealizowaniu działu lub modułu,

2)                                                         poprzedzone powtórzeniem,

3)                                                         zapoznanie uczniów z zakresem prac klasowych, treścią i formą oraz ogólnymi kryteriami oceniania (ocena dostateczna 50% +1),

4)                                                         omówienie i poprawa prace klasowe,

 

b) wypowiedzi ustne:

1)       minimum dwie oceny w semestrze,

2)       formy wypowiedzi:

a)       odpowiedź z 3 ostatnich lekcji,

b)       prezentacja samodzielnej i grupowej pracy ucznia,

c)       aktywność na lekcji,

d)       dyskusja z nauczycielem np. na temat przeczytanego artykułu, publikacji naukowej,

e)      obejrzanego programu, filmu, przeprowadzonego doświadczenia itp.

 

c) prace domowe:

1)       ocenione 3 x w roku szkolnym

2)       formy prac domowych:

a)       prace w zeszycie przedmiotowym,

b)       prace w zeszycie ćwiczeń,

c)       zeszyty doświadczeń,

d)       referaty, albumy,

e)       modele, zielniki, gazetki, plakaty,

f)        gromadzenie zbiorów.

 

d) rozwiązywanie zadań problemowych np. zadań z treścią

·         min. 1 ocena na semestr

 

e) kartkówki

 

f) ocena za udział w konkursach, olimpiadach

 

g) egzaminy próbne, roczne sprawdziany przygotowujące do egzaminu,

 

h) częstotliwość oceniania:

·         przy jednej godzinie zajęć tygodniowo – 1-2 oceny na miesiąc ; w semestrze 6-7 ocen

·         przy dwóch godzinach zajęć tygodniowo – 2 oceny na miesiąc. 8-9 ocen

 

 

6. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z BLOKU:

 TECHNIKA, PLASTYKA, MUZYKA, INFORMATYKA

 

a) obszary oceniania:

1)       zakres wiadomości i umiejętności,

2)       rozumienie materiału,

3)       umiejętności stosowania wiedzy,

4)       kultura przekazywania wiadomości.

 

b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:

1)       odpowiedź ustna,

2)       kartkówki,

3)       prace domowe,

4)       prace wykonane przez uczniów,

5)       ocena aktywności ucznia podczas zajęć (postawa),

6)       praktyczne umiejętności  wykorzystywane przy pracy na komputerze,

7)       działalność pozalekcyjna ucznia i udział w konkursach.

 

c) częstotliwość sprawdzania i oceniania.

 

Przy ustalaniu oceny pod uwagę są brane:

1)       wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków, wkład pracy, postęp w zdobywanych umiejętnościach,

2)       aktywność ucznia, zaangażowanie i postawa na lekcjach.

 

Częstotliwość oceniania:

·         przy jednej godzinie zajęć tygodniowo (muzyka, plastyka, informatyka, technika) uczeń otrzyma 5-6 ocen w semestrze, 1-2 oceny na miesiąc,

·         przy dwóch godzinach zajęć tygodniowo (informatyka i technika ) uczeń otrzyma 8-10 ocen w semestrze, 2 oceny na miesiąc.

 

 

 

7. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z ZAJĘĆ TECHNICZNYCH

 

a) obszary oceniania:

1)       zakres wiadomości i umiejętności,

2)       rozumienie materiału,

3)       umiejętności stosowania wiedzy,

4)       kultura przekazywania wiadomości.

 

b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:

1)       odpowiedź ustna,

2)       kartkówki,

3)       prace domowe,

4)       prace wykonane przez uczniów,

5)       ocena aktywności ucznia podczas zajęć (postawa),

6)       działalność pozalekcyjna ucznia i udział w konkursach.

 

c) częstotliwość sprawdzania i oceniania.

 

Przy ustalaniu oceny pod uwagę są brane:

1)       wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków, wkład pracy, postęp w zdobywanych umiejętnościach,

2)       aktywność ucznia, przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i postawa na lekcjach.

 

Częstotliwość oceniania:

·         przy jednej godzinie zajęć tygodniowo uczeń otrzyma 4-5 ocen w semestrze, 1 ocena na miesiąc,

 

 

8. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

 

a) obszary oceniania:

1)       postawa,

2)       psychomotoryczność,

3)       wiadomości,

4)       umiejętności.

 

b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:

1)       postawa:

a)       ocena za zawody,

b)       strój,

c)       wzorzec, aktywność,

d)       zaangażowanie, przygotowanie do lekcji,

e)       praca indywidualna.

 

2)       psychomotoryczność

a)       sprawdziany LA, gier zespołowych, gimnastyki (małe układy gimnastyczne)

 

3)       wiadomości

a)   przepisy gry,

b)  rola kapitana w drużynie.

 

4)       umiejętności

a)       technika gry i technika poznanych elementów gimnastycznych,

b)       technika LA.

 

c) częstotliwość sprawdzania i oceniania

Uczeń w każdym semestrze nauki otrzyma średnio 10-12 ocen, w tym:

a)       postawa - 40% ocen,

b)       psychomotoryczność  - 20% ocen,

c)       wiadomości  - 20% ocen,

d)       umiejętności  - 20% ocen.

 

W miesiącu uczeń powinien otrzymać od 2 do 3 ocen.

 

 

 

9. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII

 

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 130, poz. 906):

Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 4 w/w rozporządzenia, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć w zależności od wyboru dokonanego na początku roku szkolnego przez ucznia lub jego rodziców.

 

 

 

a) obszary oceniania:

1)       słuchanie,

2)       mówienie (wypowiedzi dotyczące tekstów Pisma Świętego, tekstów mistyki oraz duchowości chrześcijańskiej, recytacje modlitw, Psalmów...),

3)       czytanie (dotyczy zarówno rozumienia, jak i techniki czytania),

4)       pisanie (prace domowe, prace klasowe, kartkówki, ćwiczenia redakcyjne różnych form wypowiedzi, prowadzenie zeszytu),

5)       nauka o treści objawienia chrześcijańskiego (odpowiedzi, kartkówki, teksty, sprawdziany),

6)       inne prace (projekty, praca w grupach, redagowanie ogłoszeń z życia parafii, Kościoła lokalnego, diecezjalnego, powszechnego, udział w konkursach).

 

b) formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:

1)       odpowiedź ustna,

2)       praca kontrolna (test, sprawdzian),

3)       praca pisemna (wypowiedzi pisemne kształcące różne formy),

4)       kartkówki (materiał bieżący),

5)      prace domowe,

6)       ekspresja twórcza,

7)       inne.

 

c) częstotliwość sprawdzania i oceniania:

 

Uczeń w każdym semestrze otrzyma średnio 8-10 ocen, w tym:

1)       czytanie ze zrozumieniem  - 1 ocena,

2)       analiza oraz interpretacja fragmentów Pisma Świętego w oparciu o nauczanie Magisterium Kościoła (zakłada się znajomość dokumentów Magisterium – por. poniżej) -  2 oceny,

3)       prace kontrolne -  3 oceny,

4)       formy wypowiedzi pisemnej (wypracowania, referaty) - 3 oceny,

5)       ekspresja twórcza (recytacja, prace plastyczne, własna twórczość literacka) - 1 ocena,

6)       kartkówki (materiał bieżący) - 2 oceny,

7)       znajomość dokumentów Magisterium Kościoła (m.in. Katechizm Kościoła Katolickiego) -  2 oceny,

8)       zaangażowanie ucznia w życie religijne Kościoła parafialnego/lokalnego - 1 ocena.

 

W miesiącu uczeń powinien otrzymać średnio od 2 do 3 ocen.

 

d)  terminy oddawania sprawdzianów:

Czas sprawdzania prac kontrolnych przez nauczyciela wynosi 14 dni, natomiast kartkówki 7 dni. Uczeń nieobecny na pracy kontrolnej ma 7 dni na przystąpienia do jej napisania.

 

 

10. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WIEDZY O KULTURZE

 

Sprawdzanie osiągnięć ucznia opiera się na kryteriach aktywności i dotyczy:

 

1)       starannego prowadzenia zeszytu przedmiotowego,

2)       pracy w grupie,

3)       udziału w dyskusjach w czasie lekcji,

4)       skutecznej komunikacji,

5)       prezentacji projektu multimedialnego,

6)       przygotowaniu materiałów na określony temat,

7)       innych aktywności, np.osiągnięć artystycznych.

 

Uczeń w ciągu semestru otrzyma obowiązkowo cztery oceny cząstkowe. Uczeń ma prawo do poprawienia oceny na zasadach uzgodnionych z nauczycielem. Poprawa ma charakter dobrowolny i odbywa się na zajęciach edukacyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowany przez:

 

Beatę Sławną-Guzowską

Danutę Kwiatkowską

Joannę Golecką

Agnieszkę Porę

Agnieszkę Świdroń
We współpracy z dyrektorem Mariolą Rink-Przybylską

 

 

Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną – 29.09.2004 r.

Zaopiniowany pozytywnie przez Rady Rodziców – 4.10.2004 r.

 

 

 Nowelizowany przez zespół w składzie:

 

 

Agnieszka Świdroń

Dorota  Barteczko

Katarzyna Grubska

Wioletta Alicka

 

We współpracy z dyrektorem szkoły Mariolą Rink-Przybylską

Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną – ...............................

 

Zaopiniowany pozytywnie przez Radę Rodziców - ………………

 

 

 

 

 

 

 

 

REGULAMIN OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIÓW
 

 GIMNAZJUM NR 11 w KOSZALINIE

 

 

                                   od roku szkolnego 2008/2009

 

 

 

 

Jesteś uczniem naszej szkoły. Aktywnie uczestniczysz

w życiu szkoły i rzetelnie wypełniasz swoje obowiązki.  Wierzymy, że jesteś przyjazny i życzliwy, zdyscyplinowany

i kulturalny, dbasz o dobre imię szkoły i jej mienie.

Teraz już tylko od Twojej postawy i aktywności zależy,

jaką otrzymasz ocenę zachowania.

 

 

 

 

 

Dyrekcja i Rada Pedagogiczna Gimnazjum Nr 11

 

 

 

 

Pozytywna opinia Rady Rodziców -  04.10.2004r.

Uchwała Rady Pedagogicznej          15 września 2008  r.

 

 

 

 

 

 

 

Koszalin, wrzesień 2008 r.

 

                                                      

I.  PODSTAWA PRAWNA

 

 

                Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dziennik Ustaw nr 83, poz. 562), w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2007 r. (Dziennik Ustaw nr 130, poz. 906) zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

 

II. OCENIANIE ZACHOWANIA – USTALENIA OGÓLNE

 

              Naczelnym celem oceny zachowania jest: kształtowanie postawy ucznia zgodnej z normami współżycia społecznego, praca nad doskonaleniem własnego postępowania, kształtowanie postawy aktywnej oraz sposobu bycia nienaruszającego godności własnej i innych, kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole i odpowiedzialności za wyniki pracy.

 

 

§ 1.

I. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

    A.    Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności;

a)       wywiązywanie się z obowiązków ucznia, tzn.

1.        systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły;

2.        udział we wszystkich zajęciach ujętych w planie lekcji danego oddziału, zajęciach pozalekcyjnych;

3.        przedstawianie nauczycielom uczącym przedmiotów przewidzianych szkolnym planem nauczania zaświadczeń lekarskich lub informacji od rodziców o ewentualnym zwolnieniu z danej lekcji przed wyjściem ze szkoły, podobnie w sytuacji złego samopoczucia, sytuacjach losowych, udziału w zawodach i innych zajęciach pozalekcyjnych;

4.        przedstawianie w ciągu tygodnia usprawiedliwienia rodziców lub usprawiedliwienia lekarskiego w dzienniczku ucznia,

5.        przygotowywanie się do lekcji poprzez wykonanie pracy pisemnej, zebranie materiałów, przeczytanie tekstów pomocniczych i lektur szkolnych lub w inny sposób zaproponowany przez nauczyciela;

6.        właściwe zachowywanie się w trakcie zajęć szkolnych, uczestniczenie w realizowanych zadaniach, ćwiczeniach; wykonywanie poleceń nauczycieli;

7.        prowadzenie zeszytów przedmiotowych i dzienniczka ucznia zgodnie ze wskazówkami wychowawcy klasowego i nauczycieli przedmiotowych;

8.        wyposażenie w podręczniki, przybory szkolne, lektury itp.; 

9.        zachowywanie ładu i porządku, przestrzeganie zasad dyscypliny pracy, tworzenie atmosfery skupienia przy twórczej pracy, uczestniczenie w dyskusjach, projektach, zajęciach pozalekcyjnych, konkursach;

10.     właściwe zachowanie wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz poszanowanie uczniów;

 

b)       postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,

c)       dbałość o honor i tradycje szkoły,

d)       dbałość o piękno mowy ojczystej,

e)       dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

f)        godne kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, tzn.

 

1. nie wykazuje postawy agresywnej zarówno słownej jak i fizycznej ucznia wobec ucznia, nauczyciela, pracownika szkoły i innych dorosłych.

g)       okazywanie szacunku innym osobom.

 

§ 2.

1.     Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, uwzględnia  wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii publicznej poradni psychologiczno pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.


 

§ 3.

1.      Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :

 

a)       informowanie ucznia o jego zachowaniu,

b)       udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

c)       motywowanie ucznia do dalszych postępów w zachowaniu,

d)       dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, w zachowaniu oraz specjalnych trudnościach ucznia.

 

§ 4. 

1.      Ocena z zachowania nie ma wpływu na oceny z przedmiotów nauczania, ale może mieć wpływ na promowanie do klasy wyższej lub ukończenia szkoły:

 

a) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w tej samej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

b) uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy trzeciej (absolwenckiej) nie kończy szkoły.

 

§ 5.

1.    Klasyfikacyjną ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się wg następującej skali:

 

WZOROWE , BARDZO DOBRE, DOBRE, POPRAWNE, NIEODPOWIEDNIE, NAGANNE

 

§ 6.

 

  1. Na początku roku szkolnego wychowawca zapoznaje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania ucznia, oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
  2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)
  3. Na wniosek ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia wystawiona ocenę.
  4. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu zachowania oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  5. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego w terminach określonych w statucie szkoły – w połowie stycznia.
  6. Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania na tydzień przed klasyfikacyjnym  posiedzeniem Rady  Pedagogicznej. (§ 3. pkt. 7), a fakt ten potwierdzić wpisem do dziennika lekcyjnego w rubryce „temat lekcji” i dzienniczka ucznia.
  7. Program naprawczy dla ucznia, który uzyskał ocenę naganną ustala wychowawca z rodzicami i uczniem do 30 września danego roku szkolnego na rok szkolny. Program ten sporządza się na piśmie w trzech egzemplarzach dla rodzica, wychowawcy, pedagoga szkolnego i wkleja się go do dzienniczka ucznia.

 

 

 

 


III. SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY  ZACHOWANIA  UCZNIÓW

 

§ 7.  OCENA WZOROWA

 

1. Ocenę wzorową uzyskuje uczeń, który rzetelnie wypełnia obowiązki szkolne oraz bierze

    czynny udział w życiu klasy i szkoły:

 

a)       chętnie z własnej woli pracuje na rzecz innych (np. wolontariat),

b)       jest czynnym członkiem organizacji działających na terenie szkoły i miasta 

     ( harcerstwo, TPD, itp. ),

c)       inicjuje i współuczestniczy w realizacji działań wpływających na prestiż szkoły w środowisku lokalnym,

d)       jest kreatywny w tworzeniu projektów, programów, akcji zmierzających do uatrakcyjnienia nauki i form pozalekcyjnych (np. „Olimpiada wyobraźni”),

e)       przestrzega statutu szkoły,

f)        wszystkie godziny nieobecne ma usprawiedliwione,

g)       jest punktualny - nie spóźnia się na lekcje,

h)       uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych szkolnych i pozaszkolnych,

i)         reprezentuje szkołę na pozaszkolnych konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych, uczestniczy w konkursach, olimpiadach i imprezach organizowanych przez szkołę oraz inne placówki oświatowe i kulturalne,

j)         szanuje nauczycieli, pracowników szkoły i innych dorosłych, chętnie współpracuje z nimi,

k)       szanuje mienie szkoły i mienie społeczne, chętnie wykonuje prace porządkowe, dekoracje, inne zadania na rzecz poprawy estetyki szkoły,

l)         rozumie i szanuje prawa innych uczniów,

m)      wywiązuje się z podjętych zobowiązań,

n)       jest koleżeński i życzliwy, pomaga innym w nauce oraz wspiera w rozsądnym rozwiązywaniu problemów,

o)       dba o kulturę osobistą ( zna i stosuje zasady savoir-vivre) i kulturę słowa (nie ośmiesza, nie wyśmiewa, nie przezywa, nie kłóci się, nie plotkuje, nie inicjuje konfliktów, nie grozi, nie używa przekleństw wobec rówieśników ani dorosłych) itp...

p)       dba o naturalny, schludny wygląd (nie farbuje włosów, nie maluje się, nie nosi biżuterii),

q)       dba o własne zdrowie, nie ulega nałogom.

r)        podczas pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę nosi jednolity strój szkolny,

s)       bierze udział we wszystkich zaplanowanych w planie lekcji danego oddziału zajęciach edukacyjnych

        ( zgodnie z deklaracją rodziców w zajęciach religii/etyki),

t)        terminowo przedstawia usprawiedliwienia rodziców lub zaświadczenia lekarskie nieobecności na lekcjach  (wpisane lub wklejone do dzienniczka ucznia),

u)        przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły zgodnie ze Statutem Szkoły, nie korzysta na terenie szkoły w czasie wszystkich zajęć i przerw z telefonów komórkowych, analogowych i cyfrowych aparatów fotograficznych, kamer oraz innych urządzeń elektronicznych,

v)       właściwie zachowuje się w trakcie zajęć szkolnych, nie zakłóca toku prowadzonych lekcji, pełni rolę asystenta nauczyciela,

w)      prowadzi zeszyty przedmiotowe i dzienniczek ucznia,

x)        na lekcjach zawsze jest wyposażony w podręczniki, przybory szkolne, lektury, 

y)       przestrzega zasad dyscypliny pracy,

z)        tworzy atmosferę skupienia przy twórczej pracy, realizuje projekty, bierze udział w rzedsięwzięciach szkolnych,

aa)    wykonuje polecenia dyrekcji szkoły i nauczycieli,

bb)   zawsze jest przygotowany do lekcji ( wykonuje prace pisemne, czyta teksty źródłowe i lektury, posiada podręczniki, dzienniczek ucznia, itp.),

cc)    uzyskuje pozytywne opinie, wpisy, pochwały, wyróżnienia w formach przewidzianych w Statucie Szkoły (np. dziennik, dzienniczek uczniowski, dyplom)

 

2. Uczeń uzyskujący ocenę wzorową z zachowania nie może mieć negatywnych uwag w dzienniku lekcyjnym oraz dzienniczku uczniowskim.

 

 

§ 8.  OCENA BARDZO DOBRA

 

3. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń, który, rzetelnie wypełnia obowiązki szkolne raz

    bierze czynny udział w życiu klasy i szkoły:

 

a)       przestrzega statutu szkoły,

b)       wszystkie godziny nieobecne ma usprawiedliwione,

c)       jest punktualny – nie spóźnia się na lekcje,

d)       uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych szkolnych i pozaszkolnych,

e)       reprezentuje szkołę poprzez udział w konkursach olimpiadach i imprezach organizowanych przez szkołę oraz inne placówki oświatowe i kulturalne,

f)        szanuje nauczycieli, pracowników szkoły i innych dorosłych,

g)       szanuje mienie szkoły i mienie społeczne, chętnie wykonuje prace porządkowe, dekoracje, inne zadania na rzecz poprawy estetyki szkoły,

h)       rozumie i szanuje prawa innych uczniów,

i)         wywiązuje się z podjętych zobowiązań,

j)         jest koleżeński i życzliwy, pomaga innym w nauce oraz wspiera w rozsądnym rozwiązywaniu problemów,

k)       dba o kulturę osobistą i kulturę słowa ( nie wyśmiewa, nie przezywa, nie kłóci się, nie grozi, nie używa przekleństw),

l)         dba o  naturalny, schludny wygląd (nie farbuje włosów, nie maluje się, nie nosi biżuterii),

m)      dba o własne zdrowie, nie ulega nałogom.

n)       wykonuje polecenia dyrekcji szkoły i nauczycieli,

o)       podczas pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę nosi jednolity strój szkolny,

p)       terminowo przedstawia usprawiedliwienia (zaświadczenia lekarskie) zgodnie ze Statutem Szkoły, nieobecności na lekcjach ( wpisane lub wklejone do dzienniczka ucznia),

q)       przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły, zgodnie ze Statutem Szkoły,

r)        prowadzi zeszyty przedmiotowe i dzienniczek ucznia,

s)       jest wyposażony w podręczniki, przybory szkolne, lektury, 

t)        przestrzega zasad dyscypliny pracy, 

u)       tworzy atmosferę skupienia przy twórczej pracy,

v)       zawsze jest przygotowany do lekcji ( wykonuje prace pisemne, czyta teksty źródłowe i lektury, posiada podręczniki, dzienniczek ucznia, itp.),

 

4. U ucznia otrzymującego ocenę bardzo dobrą z zachowania dopuszcza się uzyskanie jednej uwagi dotyczącej drobnego przewinienia, jednak ogólna postawa ucznia jest  zgodna  ze Statutem Szkoły.

 

 

§ 9.  OCENA  DOBRA

 

5. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który :

 

a)       przestrzega statutu szkoły,

b)       ma co najwyżej 2 godziny nieobecne nieusprawiedliwione,

c)       jest punktualny (dopuszczalne, co najwyżej dwa spóźnienia na lekcje),

d)       w nauce osiąga wyniki na miarę swoich możliwości,

e)       szanuje nauczycieli, pracowników szkoły i innych dorosłych,

f)        wykonuje polecenia dyrekcji szkoły i nauczycieli,

g)       szanuje mienie szkoły i mienie społeczne,

h)       rozumie i szanuje prawa innych uczniów,

i)         wywiązuje się z podjętych zobowiązań,

j)         dba o kulturę osobistą i kulturę słowa ( nie wyśmiewa innych, nie przezywa, nie kłóci się, nie grozi, nie używa przekleństw),

k)       dba o naturalny, schludny wygląd (nie farbuje włosów, nie maluje się, nie nosi biżuterii),

l)         dba o własne zdrowie, nie ulega nałogom.

m)      podczas pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę nosi jednolity strój szkolny,

n)       terminowo przedstawia usprawiedliwienia (zaświadczenia lekarskie),

o)       przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,

p)       prowadzi zeszyty przedmiotowe i dzienniczek ucznia,

q)       jest wyposażony w podręczniki, przybory szkolne, lektury, 

r)        przestrzega zasad dyscypliny pracy, 

s)       jest przygotowany do lekcji ( wykonuje prace pisemne, czyta teksty źródłowe i lektury, posiada podręczniki, dzienniczek ucznia, itp.),

 

6. Uczeń uzyskujący dobrą ocenę z zachowania może mieć co najwyżej dwie uwagi 

    dotyczące drobnych przewinień.

 

§ 10. OCENA POPRAWNA

 

7. Ocenę  poprawną otrzymuje uczeń, który :

 

a)       szanuje nauczycieli, pracowników szkoły i innych dorosłych,

b)       szanuje mienie szkoły i mienie społeczne,

c)       rozumie i szanuje prawa innych uczniów,

d)       dba o  naturalny, schludny wygląd (nie farbuje włosów, nie maluje się, nie nosi biżuterii),

e)       dba o własne zdrowie, nie ulega nałogom,

f)        czasami jest niesystematyczny w wypełnianiu obowiązków szkolnych,

g)       zdarzyło mu się nie usprawiedliwić 5 godzin lekcyjnych,

h)       ma co najwyżej 5 spóźnień,

i)         w dzienniku lekcyjnym i dzienniczku ucznia ma odnotowane w postaci uwag, tylko drobne przewinienia,

j)         wykonuje polecenia dyrekcji szkoły i nauczycieli,

k)       podczas pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę nosi jednolity strój szkolny,

l)         terminowo przedstawia usprawiedliwienia (zaświadczenia lekarskie),

m)      przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,

n)       jest przygotowany do lekcji (posiada podręczniki, dzienniczek ucznia, itp.),

o)       stara się dbać o  kulturę słowa ( nie wyśmiewa , nie przezywa, nie kłóci się, nie grozi, nie używa przekleństw)

p)       zrealizuje w pełni program naprawczy skonstruowany na okoliczność wcześniejszej uzyskanej oceny nagannej zachowania

 

 

8. Ocenę poprawną z zachowania uzyskuje uczeń, wobec którego zastosowane środki zaradcze przynoszą pozytywne rezultaty.

 

 

§ 11.  OCENA NIEODPOWIEDNIA

 

 

9. Ocenę  nieodpowiednią otrzymuje uczeń, wobec którego zastosowane środki zaradcze nie przynoszą pozytywnych rezultatów i który m.in.:

 

a)       nie wypełnia systematycznie obowiązków szkolnych,

b)       ma od 5 do 15 godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych i ponad 10 spóźnień,

c)       sporadycznie nie uszanuje nauczycieli, pracowników szkoły lub innych dorosłych, czy kolegów, a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie,

d)       czasem uniemożliwia prowadzenie lekcji nauczycielom i efektywną naukę innym uczniom,

e)       zdarza mu się nie uszanować mienia szkoły i mienia społecznego ( wandalizm, kradzież),

f)        nie zna lub nie przestrzega norm życia społecznego,

g)       nie zawsze dba o naturalny, schludny wygląd, ubiera się niestosownie do okoliczności, a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie,

h)       nie dba o zdrowie, ulega nałogom,

i)         zachowuje się nieregulaminowo podczas uroczystości szkolnych i pozaszkolnych (koncerty umuzykalniające, kino, teatr, wycieczki), celowo i świadomie wprowadza w błąd nauczyciela posługując się cudzą pracą (ściąganie, plagiat), a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie,

j)         sporadycznie zapomina o jednolitym stroju szkolnym, a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie,

k)       sporadycznie nie przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły, a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie,

l)         dba o kulturę słowa, ale zdarza mu się sporadycznie przekroczyć normy kultury bycia i kultury słowa, a na zwróconą uwagę reaguje pozytywnie

m)      zrealizuje co najmniej w połowie program naprawczy skonstruowany na okoliczność wcześniejszej oceny nagannej zachowania

 

 

§ 12.  OCENA NAGANNA

 

 

10. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, wobec którego zastosowane środki zaradcze nie dały pozytywnych rezultatów i który m.in.

 

a)       nie wypełnia obowiązków szkolnych,

b)       ma więcej niż 15 godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych i ponad 10 spóźnień,

c)       nie szanuje nauczycieli, pracowników szkoły i innych dorosłych, a także kolegów,

d)       uniemożliwia prowadzenie lekcji nauczycielom i efektywną naukę innym uczniom,

e)       nie szanuje mienia szkoły i mienia społecznego ( wandalizm, kradzież),

f)        nie zna lub nie przestrzega norm życia społecznego,

g)       dopuszcza się przemocy fizycznej i psychicznej wobec innych,

h)       działa na szkodę innych,

i)         wchodzi w konflikt z prawem,

j)         nie dba o naturalny, schludny wygląd, ubiera się niestosownie do okoliczności,

k)       nie dba o zdrowie, ulega nałogom,

l)         fałszuje dokumenty (podpisy, usprawiedliwienia, zwolnienia),

m)      uchyla się od noszenia stroju szkolnego,

n)        odmawia wykonania poleceń dyrekcji, wychowawcy, nauczycieli;

o)       nie prowadzi systematycznie zeszytów przedmiotowych i dzienniczka ucznia,

p)       nie jest wyposażony, na co dzień w podręczniki, przybory szkolne, lektury, 

q)       nie przestrzega zasad właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,

t)        nie dba o kulturę bycia i kulturę słowa ( zakłóca tok lekcji, bywa arogancki lub wulgarny, wyśmiewa innych, przezywa innych, grozi, inicjuje konflikty, kłóci się itp.)

u)       nie zrealizuje, co najmniej w połowie programu naprawczego skonstruowanego na okoliczność wcześniejszej uzyskanej oceny nagannej zachowania.

 

 

IV. TRYB I ZASADY USTALANIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIA

 

§ 13.

1.  Ocenę zachowania wystawia wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów klasy i zapoznaniem się z samooceną ucznia. Opinie te wyrażone są stopniami wg obowiązującej skali ocen i wpisane do dziennika lekcyjnego. Oceny wpisuje nauczyciel, który nie akceptuje propozycji przewidywanej oceny proponowanej przez wychowawcę, jednocześnie argumentuje swe stanowisko w dzienniku lekcyjnym klasy w rubryce uwagi o uczniu. Opiniowanie i samoocenę należy zakończyć nie później niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

 

§ 14.

1. Wychowawca w ocenie zachowania uwzględnia udokumentowaną działalność pozalekcyjnego ucznia (szkolną i pozaszkolną).

 

§ 15.

1.  Wychowawca i nauczyciele przedmiotowi oraz inni pracownicy szkoły oceniają pozytywne i negatywne zachowania uczniów, wpisując na bieżąco krótką informację do „ Zeszytu aktywności ucznia” w dzienniku lekcyjnym oraz w „Dzienniczku ucznia”.

 

§ 16.

1. Uczeń, który w I semestrze otrzymał nieodpowiednią lub naganną ocenę zachowania, nie może mieć oceny wzorowej i bardzo dobrej na koniec roku szkolnego.

 

 

 

§ 17.

1. Wychowawca klasy systematycznie informuje rodziców o zachowaniu ucznia, podjętych środkach zaradczych, zastosowanych formach nagradzania i karania, na zebraniach odbywających się zgodnie ze szkolnym terminem.

 

§ 18.

1. W celu prowadzenia bieżącej korespondencji z rodzicami uczeń jest zobowiązany posiadać codziennie „Dzienniczek ucznia” (jeden na cały etap edukacji 80-kartkowy zeszyt).

 

§ 19.

1. Wychowawca klasy zapoznaje uczniów z przewidywanymi ocenami zachowania na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej w formie ustnej. Fakt ten odnotowuje w dzienniku w rubryce „temat lekcji”.

 

§ 20.

1. O przewidywanej ocenie nieodpowiedniej lub naganny wychowawca klasy informuje uczniów i rodziców miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej na (spotkaniu) zebraniu w szkole. Fakt ten odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.

 

§ 21.

1.   W sytuacji uzyskania informacji o niewłaściwym zachowaniu ucznia w okresie tygodnia klasyfikacji ocena zachowania może ulec zmianie na ocenę zgodną z kryteriami po uprzednim poinformowaniu rodziców ucznia (prawnych opiekunów) przez wychowawcę klasy, a w szczególności w sytuacji, gdy uczeń zaprzestał systematycznie realizować obowiązek szkolny w tym okresie.

 

§ 22.

1.        Jeżeli uczeń uzyska drugą roczną ocenę naganną z zachowania w danej szkole, Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły, gdy uczeń np.:

a.         nie zrealizował, co najmniej w połowie programu naprawczego ustalonego przez wychowawcę klasy w porozumieniu z rodzicami (program naprawczy uczeń realizuje po otrzymaniu pierwszej nagannej rocznej oceny zachowania),

b)       uchyla się przed realizacją obowiązku szkolnego, nie respektuje pięciodniowej organizacji tygodnia nauki,

c)       popadł w konflikt z prawem lub nie respektuje postanowień sądu,

d)       utrudnia lub wręcz uniemożliwia prowadzenie lekcji nauczycielowi lub efektywną naukę innym uczniom,

e)       nie szanuje mienia szkoły i mienia społecznego (wandalizm, kradzież).

 

                                                               

V. WARUNKI I SPOSÓB UZYSKIWANIA WYŻSZYCH NIŻ PRZEWIDYWANE ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH ZACHOWANIA

 

§ 24.

1.        Uczeń może ubiegać się o podwyższenie oceny rocznej z zachowania w przypadku, gdy spełnia kryteria zawarte w regulaminie oceniania zachowania uczniów na wyższą ocenę i:

 

b)       nie mógł udokumentować działalności pozaszkolnej przed wystawieniem proponowanej oceny,

c)       zadośćuczynił wyrządzonym szkodom materialnym,

d)       jego negatywne zachowanie było sytuacją jednostkową i jednocześnie zadośćuczynił wyrządzonym szkodom.

 

  1. Na pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców lub prawnych opiekunów, pedagoga szkoły im innych nauczycieli, ocenę może zmienić na wyższą wychowawca po spełnieniu przez ucznia wyżej określonych warunków, nie później jednak niż na 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.

 

 

 

 

VI.  SZKOLNY TRYB ODWOŁAWCZY OD USTALONYCH OCEN

ZACHOWANIA UCZNIA

 

§ 25.

 

1.        Uczeń i jego rodzice mogą wystąpić do Dyrektora szkoły z pisemną prośbą o ustalenie, czy ocena została wystawiona zgodnie z obowiązującym „Regulaminem oceniania zachowania uczniów w Gimnazjum nr 11 w Koszalinie,” w terminie trzech dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

 

2.        Dyrektor Szkoły, celem rozpatrzenia prośby ucznia lub jego rodziców, powołuje komisję w składzie:

a)                                                 nauczyciel na stanowisku kierowniczym – przewodniczący komisji,

b)                                                 zespół wychowawczy (wychowawca klasy i uczący w danej klasie nauczyciele),

c)                                                 pedagog szkolny.

 

3.        Komisja przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej ustali, czy ocena zachowana została wystawiona zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny i przedstawi swoją opinię w protokole pracy komisji.

 

4.        W przypadku niezachowania procedury trybu ustalania tej oceny, wychowawca klasy zobowiązanej jest do ponownego wystawienia oceny zgodnie z obowiązującym trybem ustalania ocen zachowania.

 

5.        Ustalona przez wychowawcę klasy ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.

 

6.        Rodzice lub prawni opiekunowie ucznia mogą odwoływać się w sprawie niedotrzymania trybu wystawienia oceny w terminie trzech dni od przyjęcia do wiadomości ustalonej oceny zachowania do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą (Delegatura Kuratorium Oświaty w Koszalinie) z zachowaniem drogi administracyjnej.

 

VII. TRYB ODWOŁYWANIA SIĘ OD PROCEDURY WYSTAWIENIA OCENY

 

§ 26.

1.     Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą  być zgłoszone w terminie trzech dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

 

2.     W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

 

  1. W skład komisji wchodzą:

 

a)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko,

b)      kierownicze -jako przewodniczący komisji,

c)      wychowawca klasy,

d)      wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

e)      pedagog,

f)       przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

g)      przedstawiciel rady rodziców.

 

4.        Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

5.  Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

a)     skład komisji,

b)    termin posiedzenia komisji,

c)     wynik głosowania,

d)       ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

 

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

 

 

 

 

 

 

 

1            REGULAMIN OCENIANIA ZACHOWANIA

opracował zespół w składzie:

 

Beata Sławna-Guzowska– przewodnicząca zespołu

Danuta Kwiatkowska

Agnieszka Pora

Agnieszka Świdroń

Joanna Golecka

 

 

 

 

 

Zmiany w regulaminie wewnątrzszkolnego systemu oceniania wynikające ze zmiany ustawy o systemie oświaty – 13.06.2007 r.

 

Opracował zespół w składzie:

Agnieszka Świdroń – przewodnicząca zespołu

Wioletta Alicka

Katarzyna Grubska

Dorota Barteczko

we współpracy z dyrektorem Mariolą Rink-Przybylską

 

Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną  

Zaopiniowany pozytywnie przez Radę Rodziców

 

Powrót